استفاده از تحلیل SHE در تعیین سهم تنوع گونه ای پرندگان زمستان گذران تالاب بین المللی شادگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تنوع گونه ای دارای دو مولفه کاملا متمایز است، مولفه اول مربوط به تعداد گونه های حاضر در محیط مشخص است که به آن غنای گونه ای اطلاق می شود و دومین مولفه، یکنواختی گونه ای است که به توزیع افراد گونه ها در محیط مربوط می شود. در این مطالعه پرندگان آبزی و کنار آبزی در پاییز و زمستان 1395 با استفاده از سرشماری به روش مشاهده مستقیم در 41 ایستگاه در محدوده پانصد متری جهت تحلیل های  تنوع گونه ای سرشماری شدند. اطلاعات مربوط به تعداد گونه ها و جمعیت ها و میزان شاخص های تنوع زیستی (تنوع گونه ای شانون وینر، غالبیت گونه ای دومیننس و غنای گونه ای سیمپسون و تحلیل SHE) محاسبه گردید. نتایج نشان داد که ایستگاه 12 بیشترین تنوع گونه ای و غنای گونه ای پرندگان آبزی و کنار آبزی زمستان گذران، با مقادیر به ترتیب 82/2 و 9349/0 را دارا می باشد و همچنین ایستگاه 18 کمترین تنوع گونه ای و غنای گونه ای، با مقادیر به ترتیب 82/0 و 415/0 را دارد. از طرف دیگر، ایستگاه 18 بیشترین مقدار شاخص غالبیت گونه ای با مقدار 585/0 را نیز دارا می باشد. تحلیل SHE نیز نشان داد که غنای گونه ای نسبت به یکنواختی گونه ای در تعیین تنوع گونه ها سهم بیشتری دارد. به طورکلی می توان بیان نمود که تالاب شادگان در طول مدت موردبررسی از نوسانات قابل توجهی در غنا و تنوع گونه ای پرندگان تالابیزمستانگذران برخوردار است. لذا لازم است با انجام مطالعات تکمیلی و بررسی دیگر خصوصیات زیستگاه، دلایل و عوامل موثر بر نوسانات غنا و تنوع را موردبررسی و تجزیه وتحلیل قرار داده و برای احیا و حفظ این اکوسیستم مهم تمهیدات مناسبی مدنظر قرار داده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2100691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!