طراحی مدل مشارکت ورزشکاران معلول تیم ملی : تحلیل عوامل وادارنده و بازدارنده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل مشارکت ورزشکاران معلول تحلیل عوامل وادارنده و بازدارنده با استفاده از مدل پیوستاری روانشناختی pcm بود. پژوهش حاضر از نظر ماهیت و هدف کاربردی ، از نظر روش توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلولین فدراسیون های ورزشی کشور که تعداد آنها بالغ بر 1000 نفر بود که از این تعداد 700 نفر آنها مرد و 300 نفر آنها زن است. به منظور انتخاب گروه نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس جدول مورگان تعداد 278 نفر انتخاب شدند. نمونه مورد بررسی از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته روابط روانی(روانشناسی رابطه، انگیزه های ورزش، موانع و دخالت) مورد سنجش قرار گرفتند. داده های گردآوری شده در دو سطح مورد تجزیه و تحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت. در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی استفاده شد. نتایج نشان می دهد، مقدار شاخص برازش کلی مدل مطلوب به دست آمده است که نشان از برازش کلی قوی مدل پژوهش دارد. بین جنبه های مشارکت همبستگی مثبت و بالایی وجود دارد. رتبه بندی و اوزان عوامل وادارنده مشارکت ورزشکاران معلول به ترتیب عبارتند (اجتماعی شدن، عزت نفس، سلامتی، هیجان، مهارت، آمادگی جسمانی، عملکرد، سرگرمی و کسب و کار. همچنین رتبه بندی و اوزان بازدارنده مشارکت ورزشکاران معلول به ترتیب(محدودیت روانی، محدودیت امکانات، محدودیت دسترسی، محدودیت هزینه، محدودیت میان فردی، محدودیت علاقه و محدودیت زمان) می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2100735 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!