ارزیابی برخی ویژگیهای فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی ژنوتیپ های همیشه بهار (Calendula officinalis) تحت تاثیر رژیم آبیاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این تحقیق با هدف بررسی تاثیر تنش خشکی بر کربوهیدرات های محلول، پرولین ریشه و برگ، رنگیزه های فتوسنتزی و عملکرد گلبرگ و بذر ژنوتیپ های همیشه بهار به صورت کرت های خردشده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. سه رژیم آبیاری (35%، 60% و 85% تخلیه آب قابل دسترس) به عنوان فاکتور اصلی و نه ژنوتیپ همیشه بهار (اهواز، تهران، اصفهان1، اصفهان2، Candy-man، Gitana، Zen-gold، اصفهان3، اصفهان4) به عنوان فاکتور فرعی در سال زراعی 95-1394 در اهواز مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد تاثیر رژیم آبیاری و ژنوتیپ بر عملکرد گلبرگ و بذر و صفات مورد بررسی معنی دار بود. در اثر تنش خشکی بر محتوای کربوهیدرات ها و پرولین ریشه و برگ افزوده شد ولی از مقدار RWC، کارتنوئید، کلروفیل a، b و کلروفیل کل، عملکرد گلبرگ و بذر ژنوتیپ ها بطور معنی داری کاسته شد. نتایج بدست آمده همبستگی بالای محتوای کربوهیدرات های محلول با  RWC و شاخص حساسیت به خشکی را نشان می دهند. ژنوتیپ های متحمل دارای بالاترین محتوای کربوهیدرات های محلول، پرولین برگ و کارتنوئید بودند. براساس اعداد شاخص حساسیت به خشکی، ژنوتیپ های “اهواز” ، “اصفهان 2” و “اصفهان 1” در گروه متحمل به خشکی، “تهران”، "Candy-man"، “Gitana” در گروه نیمه متحمل به خشکی و “اصفهان4”، “Zen-gold” و “اصفهان3” در گروه ژنوتیپ های حساس به خشکی تقسیم بندی شدند. ژنوتیپ "Candy-man" و ژنوتیپ “اهواز” به ترتیب بیشترین عملکرد گلبرگ و بذر را در کلیه سطوح خشکی تولید کردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2100796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!