نقش میانجی تاب آوری در ارتباط میان هیجان خواهی و مصرف الکل در جوانان 40-24 سال شهر تهران: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اعتیاد به الکل هزینه های سنگینی را به سازمان های بهداشتی تحمیل می کند. مولفه ی تاب آوری به عنوان یک عامل محافظ در میزان گرایش به مصرف الکل می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین هیجان خواهی و مصرف الکل با میانجی گری تا ب آوری در جوانان 40-24 ساله شهر تهران انجام گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی، در قالب نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انجام شد و به صورت نمونه گیری در دسترس، 410 نفر از  افراد 24 تا 40 سال مطابق با ملاک های ورود و خروج در سال 1396 در شهر تهران انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه های شناسایی اختلالات مصرف الکل، هیجان خواهی Zuckerman و تاب آوری Conner-Davidson بود که شرکت کنندگان به صورت تصادفی آن ها را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: 

یافته ها حاکی از وجود رابطه معکوس بین هیجان خواهی، تاب آوری و تمامی مولفه های آن ها بود. هم چنین بین هیجان خواهی با مصرف الکل رابطه مستقیم و بین تاب آوری با مصرف الکل رابطه معکوس وجود داشت.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج، مولفه های هیجان خواهی و تاب آوری، میزان مصرف الکل را در افراد تحت تاثیر قرار می دهد. بر این اساس می توان از طریق مهارت آموزی و افزایش تاب آوری، هیجان خواهی بالا را تا میزان زیادی کنترل نمود و از آن طریق تا حد امکان میزان مصرف و سوءمصرف الکل را مدیریت کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1211 تا 1232
لینک کوتاه:
magiran.com/p2101380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!