خاستگاه سرپوش در نخستین سکه های اشکانی (از ارشک یکم تا مهرداد یکم)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در بررسی سکه های نخستین اشکانیان، پژوهشگران بیشتر بر میراث یونانی مآبی و پارسی-هخامنشی به عنوان عناصر مسلط تاکید می کنند و عناصر سکایی عموما نادیده انگاشته می شوند. یکی از نقش مایه های این سکه ها، سرپوش قائم نوک تیزی است که بر سر شاه قرار دارد. مسئله اصلی پژوهش، بررسی خاستگاه سرپوش شاهان نخست اشکانی است که عموما متاثر از سکه های شهرب های هخامنشی و فرهنگ پارسی انگاشته می شود. فرضیه این مقاله، احتمال سکایی بودن این سرپوش باتوجه به خاستگاه سکایی اشکانیان است. مقاله حاضر بر آن است تا با روش توصیفی-تحلیلی و مقایسه این سرپوش با نقش مایه های هخامنشی، سکایی و یونانی و توصیفات متون کلاسیک، به بررسی این خاستگاه بپردازد. مقایسه این سرپوش ها با سرپوش شهرب ها، موارد نقش مایه های دوره هخامنشی و هنر یونانی کلاسیک نشان می دهد که این سرپوش برخلاف موارد پارسی که نرم و فاقد برجستگی هستند، شباهت چشمگیری با سرپوش های بیابان گردان سکایی دارد که در هنر هخامنشی و یونانی به صورت قائم به تصویر کشیده شده اند؛ درنتیجه، می توان گفت سرپوش نخستین اشکانیان گونه ای از سرپوش ایستاده و نوک تیز سکایی است که مختص اپرنی ها یا قبایل داهه بوده است. رد پای سرپوش سکا ها در متون کلاسیک نیز دیده می شود که از آن به نام کورباسیا یاد شده است. بررسی اصطلاحات سرپوش ها در این متون نشان می دهد واژه کورباسیا که در آغاز تنها مختص سرپوش سکا ها بوده است، بعدها با سرپوش بلند و دندانه دار پارسی مختص شاه بزرگ هخامنشی خلط شده و این دو، همسان پنداشته شده اند. گذشته از ارتفاع سرپوش ها، ظاهرا آنچه به این همسان انگاری کمک کرده است، وجود محافظ گردن در هر دو سرپوش بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2101608 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!