شیوع سرمی هیداتیدوز در مراجعه کنندگان به آزمایشگاه های مرکز بهداشت شهرستان خدا آفرین در استان آذربایجان شرقی طی سال های 98-1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آلودگی به کیست هیداتیک یا هیداتیدوز که یک بیماری زئونوز می باشد، طی مرحله لاروی کرم اکینوکوکوس گرانولوزوس در انسان و حیوان ایجاد می گردد. عفونت هیداتیدوز به صورت اندمیک در اغلب نقاط کشور وجود دارد. در شهرستان خدا آفرین در استان آذربایجان شرقی که قطب دامپروی می باشد، احتمال مواجهه بالای جمعیت ساکن با تخم اکینوکوکوس گرانولوزوس وجود دارد. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت شیوع سرمی هیداتیدوز در جمعیت ساکن در شهرستان خدا آفرین انجام شد.

مواد و روش ها

 در مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر که طی سال های 98-1397 انجام شد، 295 نمونه خون از جمعیت ساکن در شهرستان خدا آفرین در لوله آزمایش بدون ماده ضد انعقاد جمع آوری گردید. نمونه ها به منظور اندازه گیری آنتی بادی IgG ضد انگل اکینوکوکوس گرانولوزوس به روش الایزا ارزیابی شدند. داده های دموگرافیک افراد شرکت کننده در مطالعه با استفاده از پرسشنامه تکمیل گردیدند و نتایج توسط نرم افزار SPSS 18 تحلیل آماری شدند.

یافته ها

 از مجموع 295 نمونه گرفته شده، 12 مورد (07/4 درصد) مثبت بودند. بیشترین میزان موارد مثبت سرمی در گروه سنی 39-30 سال با سه مورد (53/3 درصد) مشاهده گردید. در بین موارد مثبت سرمی، 7/16 درصد ساکن مناطق شهری و 3/83 درصد ساکن مناطق روستایی بودند.

نتیجه گیری

 نتایج نشان دهنده شیوع قابل توجه هیداتیدوز در جمعیت مورد مطالعه (همانند برخی از مطالعات انجام شده در سایر مناطق ایران) بودند. توجه به کنترل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری به عنوان یک بیماری اولویت دار در شهرستان خدا آفرین در گروه های شغلی و سنی مختلف ضروری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
234 تا 240
لینک کوتاه:
magiran.com/p2101860 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!