تاثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و اضطراب کودکان کار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پرخاشگری و اضطراب کودکان کار در دوران خردسالی پیش بینی کننده رفتارهای پرخطر دوران بعدی زندگی است. یکی از مهارت های آموزشی به کودکان کار توانایی مقابله با هیجانات و مدیریت خشم است. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و اضطراب کودکان کار شهر اصفهان بود.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با چینش پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. 60 کودک کار به روش نمونه گیری در دسترس از دو مرکز در شهر اصفهان انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسش نامه پرخاشگری باس وپری (1992) و مقیاس اضطراب اسپنس کودکان (1998، SCAS) بود. مداخله به مدت هشت جلسه 60 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا گردید و بر روی گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت.

یافته ها

نتایج آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که بین دو گروه در پیش آزمون تفاوت معنی دار وجود ندارد اما بین میانگین نمرات آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی آموزش مدیریت خشم باعث کاهش پرخاشگری و اضطراب کودکان کار در مرحله پس آزمون شده است (001/0p<).

نتیجه گیری

در مجموع می توان بیان کرد که آموزش مدیریت خشم از عوامل مهم و تاثیرگذار بر کنترل پرخاشگری و اضطراب کودکان کار می باشد. بنابراین به کارگیری تکنیک های آموزشی درمانی مدیریت خشم برای کاهش پرخاشگری و اضطراب کودکان کار می تواند مفید باشد، از نتایج این پژوهش می توان در مداخلات درمانی- آموزشی سازمان بهزیستی و واحدهای مشاوره آموزش و پرورش استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
255 تا 262
لینک کوتاه:
magiran.com/p2101879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!