ارزیابی پارامتر های میکروبی و فیزیکوشیمیایی آب استخرهای شنای سرپوشیده آبیاران و لاله شهر همدان در سال 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

از آن جا که آلودگی آب استخرهای شنا به عنوان یکی از پرطرفدارترین و جذاب ترین مراکز ورزشی در تامین سلامت جسمی و روانی انسان می تواند منجر به انتقال بیماری های مختلف به مراجعه کنندگان شود. این پژوهش با هدف ارزیابی پارامترهای میکروبی و فیزیکوشیمیایی آب استخرهای شنای سرپوشیده آبیاران و لاله به عنوان پر مراجعه ترین استخرهای عمومی شهر همدان در سال 1394 انجام یافت.

روش کار

در این مطالعه توصیفی-مقطعی، پس از جمع آوری 54 نمونه آب از قسمت های کم عمق، متوسط و عمیق 2 استخر سرپوشیده آبیاران و لاله به روش استاندارد و قرائت پارامترهای دما، pH، کدورت و کلر آزاد باقیمانده در محل، نمونه ها در آزمایشگاه از نظر آلودگی های باکتریایی با محیط کشت های اختصاصی بررسی شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین مقادیر/غلظت دما، pH و کلر آزاد باقیمانده در %100 نمونه های آب مورد مطالعه کمتر از حد مجاز بود. همچنین میانگین مقادیر کدورت در %100 نمونه های آب مربوط به هر دو استخر از حد مجاز بیش تر بود. از طرفی %100 نمونه های آب برداشت شده از استخرها از نظر آلودگی میکروبی به سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس اورئوس در حد مجاز بود و از این بابت مخاطره ای متوجه شناگران نبوده است. در صورتی که در هر دو استخر %100 و %33/33 نمونه های آب برداشت شده به ترتیب از نظر کلی فرم کل و کلی فرم مدفوعی آلوده بوده و برای شناگران مخاطره آمیز بود.

نتیجه گیری

با توجه به این که مقادیر کدورت و باکتری های کلی فرم در آب استخرهای شنای مورد مطالعه در شهر همدان بیش تر از حد استاندارد بود، نسبت به کنترل کیفی آب استخرها توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2102082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!