اثرات عدم تقارن در عملکرد جفت تخمدان های گاوی بر ویژگی های بافت شناسی دسته جات مختلف فولیکول های پری آنترال انجماد یافته به روش شیشه سازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

تناقض های بسیاری در رابطه با اثرات مثبت یا منفی جسم زرد و فعالیت نابرابر دو سمت دستگاه تولید مثلی وجود دارد.

هدف

هدف از این مطالعه بررسی اثرات جسم زرد و سمت تخمدان (راست در برابر چپ) بر ویژگی های بافت شناسی انواع مختلف فولیکول های پره آنترال بعد از فرآیند انجماد بافت تخمدان گاوی به روش شیشه سازی بوده است.

روش کار

قطعات تخمدانی از هر یک از جفت تخمدان ها استحصال شدند. در گروه کنترل تازه نمونه های بافتی بلافاصله برای آنالیزهای بافتی  تثبیت شدند در حالی که در گروه های تحت فرآیند انجماد به روش شیشه سازی [گروه های فاقد جسم زرد، واجد جسم زرد، راست و چپ] که سپس 1 یا 5 روز مورد کشت برون تنی قرار گرفتند، بافت های تخمدانی قبل و بعد از کشت تثبیت شده و از لحاظ بافت شناسی مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج

نتایج این آزمایش نشان داد که اگرچه عدم حضور جسم زرد در تخمدان منجربه وقوع درصد بالاتری از فولیکول های نرمال از نوع انتقالی (نمونه های کشت داده شده در روز 1) و اولیه (نمونه های گرم سازی شده) نسبت به نمونه هایی که از تخمدان های واجد جسم زرد گرفته شده است، شد اما یک مورد استثناء هم وجود داشت. این نتایج نشان دادند که در نمونه های بدست آمده از تخمدان های واجد جسم زرد، درصد بالاتری از فولیکول های مادری اولیه نرمال (نمونه های کشت داده شده در روز 1) نسبت به تخمدان های فاقد جسم زرد مشاهده می شود (به ترتیب 6/57 % در برابر 3/39 %). اگرچه برای تمامی انواع فولیکول های پره آنترال در تمامی مراحل آزمایش (گرم سازی، روز 1 یا 5 کشت برون تنی) هیچ تفاوت معنی داری از لحاظ درصد فولیکول های نرمال بین دو گروه راست و چپ وجود نداشت (0/05˃P).  

نتیجه گیری نهایی

براساس نتایج بدست آمده از این مطالعه اینگونه میتوان استنتاج کرد که بسیاری از عوامل همچون حضور یا عدم حضور یک جسم زرد، نوع و رده فولیکول های پره آنترال، مراحل پس از انجماد (گرم سازی و روزهای کشت داده شده) و اثر متقابل بین این عوامل می توانند میزان موفقیت نتایج حاصل از انجماد به روش شیشه سازی را متاثر سازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2102203 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!