تاثیر لیتواستراتیگرافی سازند گچساران بر عملکرد جدایشی آن در تاقدیس های فرادیواره ای گسل پیشانی زاگرس درفروافتادگی دزفول جنوبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ویژگی های مکانیکی پوشش رسوبی عامل اصلی کنترل کننده سبک دگرریختی در کمربندهای چین -رانده است. حضور لایه های شکل پذیر به عنوان افق جدایشی در میانه توالی رسوبی زاگرس باعث دگرریختی ناهماهنگ و تفاوت بین هندسه چین ها در سطح نسبت به عمق می شوند. سازند گچساران یکی از مهمترین افق های جدایشی در کمربند چین -رانده زاگرس است. در این مطالعه با تلفیق داده های میدانی و زیرسطحی (برش های لرزه ای دو بعدی، نقشه های هم تراز زیرسطحی و داده های چاه های حفاری)، اثر عملکرد جدایشی سازند گچساران بر سبک چین خوردگی و گسلش در تاقدیس های آغاجاری، پازنان، رگ سفید، بی بی حکیمه، سولابدر و نرگسی در فروافتادگی دزفول جنوبی و در مجاورت پهنه گسل پیشانی زاگرس مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این مطالعه نشان دادند که تغییرات لیتولوژیکی سازند گچساران عامل اصلی کنترل کننده رفتار جدایشی آن در حین چین خوردگی است. با افزایش ضخامت نمکدر سازند گچساران عملکرداین سازند به صورت افق جدایشی موثرتر می گردد و با جابجایی بیشتر محور چین ها و ناهماهنگی در سطح نسبت به عمق و تغییر سبک چین خوردگی همراه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
407 تا 422
لینک کوتاه:
magiran.com/p2102222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!