مطالعه بافت زایی و هیستوشیمی کبد قرقاول در طول دوره جنینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

مطالعه بافت زایی و بافت شناسی اندام های مختلف، یک روش آزمایشگاهی مفید و کاربردی جهت دستیابی به اطلاعات پایه و کارآمد در راستای آشنایی دقیق تر با روند رشد و نمو اندام ها در طول دوره ی جنینی، شکل و نوع ساختارهای آن در هر مرحله از این دوره و همچنین آشنایی با ساختار بافتی در گونه های مختلف جانوری بوده است. با توجه به قابلیت موجود در این دست مطالعات، ما می توانیم از آن به عنوان یک روش کاربردی دقیق برای به دست آوردن زمان بندی های حساس تشکیل هر اندام و شناخت بهتر ساختار بافتی آن استفاده نمائیم.

هدف

مطالعه روند بافت زایی کبد در جنین قرقاول بود. 

روش کار: 

شصت تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی قرار داده شد و از روز 5 تا آخر دوره انکوباسیون نمونه گیری انجام شد. نمونه های کبد اخذ شده در محلول بافر فرمالین 10 درصد فیکس و مقاطع بافتی تهیه شده به روش های هماتوکسیلین و ائوزین و پریودیک اسید شیف و تری کروم ماسون رنگ آمیزی شدند.

نتایج

در این مطالعه پارانشیم کبد و تغییرات سلول های کبدی و ذخیره گلیکوژنی آن ها و نیز زمان ظهور کانالیکول ها، مجاری صفراوی، سیاهرگ های مرکزی و فضاهای پورت مورد بررسی قرار گرفت. کانالیکول های صفراوی در روز پنجم و سلول کوپفر در روز هشتم دوره انکوباسیون مشاهده شدند. واکنش مثبت به رنگ آمیزی پاس در روزهای اول دوره فقط در هپاتوسیت های مرکزی قابل رویت بود اما از روز نهم به بعد در تمام سلول های کبدی به چشم می خورد. این در حالی بود که تا آخر دوره دو بار کاهش در واکنش پاس ملاحظه گردید.

 نتیجه گیری نهایی:

اختلاف در روزهای شکل گیری اندام ها و ساختارهای مختلف در پرندگان گوناگون، به اختلاف در طول دوره انکوباسیون و یا اختلافات گونه ای مربوط می شود. در این تحقیق به عنوان اولین مطالعه بر روی بافت زایی کبد قرقاول، شکل گیری این ارگان از روز پنجم تا آخر دوره جنینی بررسی شد و مشاهده گردید که روند تکامل و بافت زایی کبد تا روز هجدهم دوره به اتمام می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
564 تا 572
لینک کوتاه:
magiran.com/p2102279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!