آسیب شناسی تربیت دینی دانشجویان دانشگاه پیام نور با تاکید بر مکتب امام حسین (ع)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش به منظور آسیب شناسی تربیت دینی دانشجویان دانشگاه پیام نور با تاکید بر مکتب امام حسین (ع) انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96-95 به تعداد 4000 نفر تشکیل می دهند. حجم نمونه آماری این پژوهش از طریق جدول مورگان 351 نفر است که از این تعداد 248 نفر دانشجوی مرد و103 دانشجوی زن، طبق شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب گردید. در این پژوهش از روش تحقیق میدانی (پیمایشی) و از شیوه تجزیه و تحلیل توصیفی از جمله آماره ها و از شیوه های تجزیه و تحلیل استنباطی از جمله آزمون های اسمیرنف کولموگروف، آزمون کایزر مایر الکین و آزمون کرویت بارتلت، آزمون تحلیل عاملی، تکنیک چرخش واریماکس وآزمون تی مستقل و... استفاده شده است. ابزار اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 92/0 و روایی تایید شده از طریق نظر صاحبنظران است. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که عوامل آسیب زای تربیت دینی دانشجویان عبارتند از: عدم مرزبندی در امور دینی، عدم انعطاف پذیری و توجه به استعدادها و تفاوت های فردی افراد در جریان تربیت دینی، عدم توجه به باورها و شرایط عصر و دوره در تربیت و امور تربیتی، الگوپردازی نامناسب در جامعه، عدم همسانی عمل و ظاهر مروجان دین و اولیاء و مربیان، استفاده ابزاری از دین (ارائه دین در معنایی تحریف شده و غیرواقعی) که 61 درصد واریانس ها را تبیین می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
359 تا 377
لینک کوتاه:
magiran.com/p2102288 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!