مقایسه تطبیقی شکل گیری هویت تراملی زن شرقی مهاجر در آثار جومپا لاهیری و مهرنوش مزارعی از دیدگاه هومی بابا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ریشه های ملی و فرهنگی نویسنده یک اثر، تاثیر عمیقی بر شکل گیری پیرنگها و مضامین داستانهای او داردو همزمان هویت ملی شخصیت های داستانی او را نیز شکل می بخشد. در دنیای معاصر، مها جرت باعث شده که انسانها از هویت ملی خود دور افتاده و در جستجوی هویتی جدید در فضای میانه فرهنگی و اجتماعی باشند و این مسالهباعث بروز چالش وبحران بزرگی در زندگی مهاجران شده است. این بحران به دلایل مختلف در مورد زنان شرقی مهاجر عمیق تر و چالش برانگیزتر است ومورد توجه نویسندگان زیادی است که مهرنوش مزارعی وجومپالاهیری، دو نویسنده زن ایرانی و هندی، از این دسته از نویسندگان هستند. این تحقیق به مقایسه تطبیقی آثار مهرنوش مزارعی و جومپا لاهیری از دیدگاه هومی بابا ، نظریه پرداز نقد پسا استعماری، می پردازد که به طور خاص مفهوم چالش هویت ملی زن مهاجر شرقی ساکن غرب را جستجو میکند که از دغدعه های امروزی انسان معاصر محسوب میشود.اقتضای زندگی در غرب پذیش نوع جدیدی از هویت بینابینی است که آنرا هویت تراملی می خوانند . هویت تراملی چالش انسان معاصر برای فراموش کردن هویت ملی و پذیرش هویت فضای مهاجرتاست و در نهایت به پذیرش هویتی جدید به نام هویت تراملی ختم میشود. در این تحقیق سعی شده تا با جستجو در تفکرات و رفتار شخصیتهای آثار لاهیری و مزارعی چگونگی شکل گیری هویت تراملی در زنان هندی و ایرانی ساکن غرب بررسی شود و به عبارت دیگر این هدف دنبال می شود که هویت تراملی تا چه اندازه عناصر هویت ملی فرد مهاجر را در خود جای داده یا به چالش کشیده است . همچنین این تحقیق سعی دارد با خوانشی پسا استعماری از آثار دو نویسنده زن ایرانی و هندی، چگونگی تلاش آنها را برای ترسیم تصویر ن و و واقعی زن معاصر و نقش هویت در حفظ ریشه های فرهنگی و ملی را در ادبیات داستانی نویسندگان زن معاصر بررسی کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p2102413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!