بررسی ترشوندگی و سایر خواص فیزیکی ذرات کنسانتره سنگ آهن های مصرفی در واحد گندله سازی شرکت فولاد مبارکه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اساسا مشخصات فیزیکی نظیر شاخص‎های ترشوندگی، اندازه، توزیع و شکل ذرات کنسانتره‎های سنگ آهن بر قابلیت گندله شوندگی و مشخصه‎های کیفی گندله خام تولیدی تاثیر به سزایی دارد. در این تحقیق، کیفیت کنسانتره های مصرفی در واحد گندله سازی شرکت فولاد مبارکه، توسط شاخص های مذکور مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای ‎اندازه گیری شاخص ترشوندگی، نمونه هایی از دو توده سنگ معدن چادرملو با عیار پایین و عیار بالا و همچنین از سنگ معدن سنگان تهیه و توسط سیال‎های مختلف بررسی شد. جهت ارزیابی شکل، اندازه و توزیع ذرات پودرهای کنسانتره مصرفی از میکروسکپ الکترونی روبشی، دستگاه اندازه‎ گیری لیزری ذرات به روش SLS و الک لرزان استفاده شد. از آزمون BET و فیشر برای تعیین توزیع تخلخل و سطح ویژه ذرات بهره گرفته شد. بهترین تر‎شوندگی، مربوط به سنگ معدن چادرملو با عیار بالا است که توسط محلول چسب آلی کربوکسیل متیل سلولز حاصل شده است. افزودن محلول سود به مخلوط مواد، موجب کاهش میزان ترشوندگی ذرات شده است. متوسط اندازه ذرات در مخلوط مواد آسیاب شده دارای اندازه حدود 10 میکرون به دست آمده که باعث توزیع نامناسب و تشکیل میکروآگلومره در پودر شده است. نتایج آزمون BET نشان داد که با توجه به تخلخل بسیار کم ذرات، سطح ذرات از زبری پایینی برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2102536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!