اثر ایزوفلاون های سویا بر شکست لانه گزینی در موش صحرایی ویستار: نقش گیرنده های پروژسترون، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی و گیرنده های آلفای استرادیول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه:

 لانه گزینی یک مرحله حیاتی تعیین کننده برای موفقیت یک بارداری کامل می باشد. به نظر می رسد که مختل کننده های درون ریز از قبیل فیتواستروژن ها (PEs) به طور نامطلوبی بر لانه گزینی رویان تاثیر می گذارند. با این وجود، ساز و کاری که از آن طریق لانه گزینی دچار اختلال می شود، به طور کامل مشخص نشده است.

هدف

اثر تجویز ایزوفلاون های سویا بر لانه گزینی در موش صحرایی ویستار از طریق ردیابی گیرنده های پروژسترون (PR)، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) و بیان پروتئین گیرنده آلفا استرادیول (ER-α) در روز 6 آبستنی (GD6) مورد مطالعه قرار گرفت.

روش کار

هجده موش صحرایی ویستار ماده که از نظر جنسی فعال بودند، به 2 گروه تقسیم شدند. گروه A: گروه شاهد (9 عدد) که با جیره مبتنی بر کازئین تغذیه شدند و گروه B (9 عدد): که با جیره مبتنی بر کازئین تغذیه شدند و روزانه از روز صفر آبستنی (GD0) تا GD6 با عصاره 40% ایزوفلاون های سویا به مقدار mg/kg 50 گاواژ داده شدند. مصرف خوراک، وزن بدن (BW)، وزن گیری و وزن رحم ها ثبت شدند. در پایان GD6 تعداد جسم های زرد (CLs) و همچنین نرخ لانه گزینی ثبت شدند. هیستوپاتولوژی و ایمونوهیستوشیمی (IHC) برای PR و VEGF و بیان پروتئین ER-α در رحم هایی که لانه گزینی در آن ها صورت گرفته بود انجام شد.

نتایج

ایزوفلاون های سویا به طور معنی داری، مصرف خوراک، وزن گیری، وزن رحم، تعداد CL و نرخ لانه گزینی را در موش های ماده آبستن تیمار شده، کاهش داد. اندومتریوم موش های ماده تیمار شده با سویا تکثیر کمتری در مقایسه با گروه شاهد نشان داد. درصد رنگ گیری ایمنی پروتئین های VEGF و PR در موش های ماده تیمار شده با سویا نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری کاهش یافت. با این وجود، میانگین درصد بیان ER-α در موش های ماده تیمار شده با سویا نسبت افزایش معنی داری در مقایسه با گروه شاهد نشان داد. 

نتیجه گیری:

به نظر می رسد شکست لانه گزینی ناشی از ایزوفلاون های سویا به دلیل تنظیم رو به پایین PR باشد که منجر به اختلال در کاهش عملکرد ER-α شده و تولید VEGF را کاهش می دهد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
46 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2102616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!