وضعیت ویتامین D، کلسیم و فسفات سرم در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی لنگرود و عوامل مرتبط با آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

علاوه بر اهمیت ویتامین D در تنظیم کلسیم و فسفر که نقش مهمی در متابولیسم استخوان دارند، مشخص شده است که این ویتامین در فعالیت های بیولوژیک بسیاری ایفای نقش می کند و کمبود آن، فرد را مستعد بیماری های مختلفی می نماید. برخی از مشاغل مانند پزشکی ممکن است بیشتر در معرض کمبود این ویتامین قرار داشته باشند.در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف تعیین میانگین میزان سرمی ویتامین D در دانشجویان پرستاری دانشگاه لنگرود و بررسی عوامل مرتبط با آن انجام شد.

 مواد و روش ها:

 مطالعه مقطعی حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی در ارتباط با 88 دانشجوی پرستاری دانشگاه لنگرود در سال 1395 انجام شد. به منظور سنجش میزان سرمی ویتامین D از روش الیزا (ELISA) استفاده گردید و برای سنجش کلسیم و فسفر از روش کالری متری بهره گرفته شد. در ادامه، چک لیست پژوهشگرساخته حاوی سوالاتی در مورد سن، جنس، شاخص توده بدنی، استفاده از ضد آفتاب، مصرف شیر، رنگ پوست، تماس با نور، نوع پوشش و فعالیت بدنی تکمیل گردید. داده ها توسط نرم افزار SPSS 22 و با استفاده از آماره های توصیفی و آزمون های t مستقل یا Mann-Whitneyبا خطای 05/0 تحلیل شدند.

یافته ها:

 میانگین ویتامین D، کلسیم و فسفر در شرکت کنندگان به ترتیب معادل 07/19±30/27 نانوگرم بر میلی لیتر، 29/0±10 میلی گرم بر دسی لیتر و 24/0±47/3 میلی گرم بر دسی لیتر ارزیابی شد. میزان کمتر از سطح طبیعی ویتامین D در دختران برابر با 65 درصد (با میانگین 11/23±74/29) و در پسران معادل 73 درصد (با میانگین 86/14±26/25) بود و تفاوتی بین دو جنس وجود نداشت. تنها اختلاف معناداری بین نوع پوشش و میانگین میزان ویتامین D سرمی مشاهده شد. 

نتیجه گیری: 

نتایج نشان دادند که میزان ناکافی و کمبود ویتامین D با وجود میزان طبیعی کلسیم و فسفر در دانشجویان پرستاری دانشگاه لنگرود، شایع بوده و لازم است بهبود وضعیت ویتامین D در آن ها به عنوان یک الویت بهداشتی مد نظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2102793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!