مروری بر دوره دکتری تخصصی رشته های علوم پایه پزشکی (PhD) به دوره پزشکی (MD) در سایر کشورها؛ ضرورت، شواهد موجود و برنامه پیشنهادی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از منظر آکادمیک، تفاوت در ماهیت برنامه های آموزشی دوره های پزشکی عمومی و دکتری تخصصی (PhD: Doctor of Philosophy) علوم پایه پزشکی، یک امر طبیعی و واضح می باشد؛ از این رو لازم است جهت ارائه بهتر خدمات بالینی و اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک، ارتباط موثرتری بین این دو گروه برقرار شود. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف مروری بر شواهد دوره دکتری تخصصی رشته های علوم پایه پزشکی (PhD) به دوره پزشکی (MD: Doctor of Medicine) در سایر کشورها و ارائه پیشنهاداتی به منظور راه اندازی این دوره در ایران انجام شد. 

مواد و روش ها:

 مقالات موجود انجام شده طی سال های 1960 تا 2019 با استفاده از کلیدواژگان "PhD"، "MD" و "PhD to MD Course" به تنهایی و در ترکیب با واژگان "Curriculum"، "Program" و "Course" در پایگاه های Scopus، Web of Science،PubMed  و Google Scholar جستجو گردیدند.

 یافته ها: 

نتایج نشان دادند که برنامه ریزی های وزارت بهداشت در رابطه با تشویق فارغ التحصیلان پزشکی عمومی جهت ورود به دوره دکتری تخصصی در راستای ارتقای خدمات بالینی موثر واقع شده است و می توان از تجربه آن در زمینه ورود فارغ التحصیلان دکتری تخصصی به دوره پزشکی استفاده نمود. همچنین با توجه به وجود دوره PhD به MD در برخی از دانشگاه های معتبر دنیا می توان با درنظرگرفتن نحوه آموزش پزشکی در ایران، دوره مذکور را در برخی از دانشگاه های معتبر داخلی راه اندازی و اجرا کرد. 

نتیجه گیری:

به نظر می رسد راه اندازی دوره PhD به MD در کشور در قالب یک دوره چهار ساله پس از آزمون ورودی طراحی شده از دروس علوم پایه پزشکی می تواند زمینه ارتباط موثر بین علوم پایه و بالین، بهبود کیفیت تحقیقات در حوزه علوم پزشکی و افزایش انگیزه دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع دکتری تخصصی علوم پایه پزشکی را فراهم آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2102796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!