بررسی رابطه میزان پای بندی به نماز و مرتبه سلامت معنوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

نماز، جامع ترین شیوه ی بندگی و ارتباط با خدا است؛ میزان پای بندی به آداب و شرایط آن، در تکامل روح و بهینه سازی سبک زندگی فردی و اجتماعی انسان موثر است. سلامت معنوی نیز حالتی روحانی و دارای مراتب است که از ارتباط قلبی با خدا حاصل شده، زندگی را سالم و هدفمند می کند. بنابراین با هدف بررسی ارتباط بین میزان پای بندی به نماز و مرتبه سلامت معنوی، در سال 97 مطالعه ای میدانی در کاشان، انجام شد.

مواد و روش ها

جامعه آماری این مطالعه، دانشجویان، حوزویان و عامه مردم شهرستان کاشان و دیپلم به پایین بودند. حجم نمونه در هر گروه 100 نفر و روش نمونه گیری؛ غیرتصادفی آسان در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه میزان پای بندی به نماز، با ضریب آلفای کرونباخ 0/799R= و پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون با ضریب آلفای کرونباخ 0/82R= بود. داده ها با نرم افزارSPSS  تجزیه و تحلیل شد. برای تعیین همبستگی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. سطح معنی داری 5 درصد در نظر گرفته شد.

نتایج

آمار نشان داد، در هر سه گروه؛ بین میزان پای بندی به نماز و مرتبه سلامت معنوی همبستگی مستقیمی وجود داشت. 0/560 rT= و (0/001 =P) همچنین با تغییر متغیرهای جنسیت، تاهل و رده های سنی، تاثیرگذاری میزان پای بندی به نماز بر مرتبه سلامت معنوی همچنان معنی دار بود. درضمن پای بندی به نماز تنها عامل تحقق سلامت معنوی نیست بلکه عوامل دیگری نیز در این امر دخیلند.

نتیجه گیری

هرچه میزان پای بندی اشخاص به نماز بیشتر بود، از مرتبه سلامت معنوی بالاتری برخوردار بودند؛ در ضمن هر چه سن اشخاص کمتر می شد، میزان پای بندی آنان به نماز کاهش می یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
735 تا 740
لینک کوتاه:
magiran.com/p2102881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!