پهنه‎ بندی مقدار ماده‎ آلی و توزیع اندازه ذرات خاک در کاربری های مختلف با استفاده از زمین‎ آمار و سنجش از دور در حوضه آبخیز بارده استان چهارمحال و بختیاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

خاک یکی از منابع طبیعی و سرمایه ای هر کشوری است که بایستی به طور جدی در آمایش سرزمین در مقیاس ملی و محلی مورد توجه قرار گیرد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر کاربری اراضی بر مقدار ماده آلی و توزیع اندازه ذرات خاک در حوضه آبخیز بارده به‎منظور استفاده از اطلاعات به دست آمده در تصمیم گیری های مدیریتی انجام شد. نمونه برداری به صورت تصادفی و مرکب از دو عمق صفر تا 5 و صفر تا20 سانتی متری سطح خاک از 140 نقطه انجام گردید. تجزیه وتحلیل آماری ویژگی ها در کاربری ها انجام و سپس به ‎منظور مطالعه الگوی ساختار مکانی ویژگی ها، میان‎یابی و پهنه‎ بندی به روش کریجینگ صورت گرفت و در آخر با استفاده از تصاویر لندست 8 رابطه ویژگی های خاک با تشعشع، انعکاس و درجه حرارت تشعشعی به کمک مدل های رگرسیون بررسی شدند. نتایج تجزیه‎وتحلیل آماری ویژگی ها نشان داد در دو عمق نمونه برداری صفر تا 5 و صفر تا20 سانتی متری در کاربری های مختلف ضریب تغییرات تفاوت چندان بالایی را نشان نمی دهد. نتایج پهنه بندی ویژگی ‎ها نشان دادند که الگوی توزیع ماده آلی و توزیع اندازه ذرات به‎طور عمده ناشی از تغییرپذیری فاکتورهای ذاتی خاک (مانند مواد مادری) و بخشی از آن توسط شیوه های مدیریتی (مانند عملیات مدیریتی خاک) می باشد. تغییرات ضرایب همبستگی حاکی از قوی ترین رابطه بین مقدار ماده آلی، رس، سیلت و شن با میزان بازتاب در محدوده نور مرئی، مادون‎قرمز نزدیک و پانکروماتیک مادون‎قرمز طول‎ موج بلند از طیف الکترومغناطیس بود. مقایسه قدرت همبستگی بین بازتاب باندها و مقدار ماده آلی در بخش مادون‎قرمز نزدیک همبستگی بیشتری را نشان داد. اعتبارسنجی های انجام شده نشان دادند که نقشه های به دست آمده به روش زمین آماری و سنجش از دور به خوبی توزیع ویژگی ها را نشان می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
497 تا 510
لینک کوتاه:
magiran.com/p2103468 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!