تاثیر جهت شیب و نوع بوته گیاهی بر برخی خصوصیات شیمیایی خاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
جهت شیب، نوع پوشش گیاهی و عمق نمونه برداری از فاکتورهای موثر بر خصوصیات شیمیایی خاک می باشند. این عوامل با افزایش یا کاهش مواد آلی، کیفیت خاک را تحت تاثیر قرار می دهند. با این وجود تاثیر همزمان نوع بوته و جهت شیب بر برخی خصوصیات خاک به ندرت مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور تعیین تاثیر جهت شیب، نوع بوته گیاه و عمق نمونه برداری بر ویژگی های شیمیایی خاک، آزمایشی فاکتوریل در چارچوب طرح کاملا تصادفی با 6 تکرار در ایستگاه تحقیقاتی حوضه آبخیز زوجی گنبد اجرا شد. نمونه برداری خاک در مرداد ماه سال 1395 انجام شد و خصوصیات شیمیایی اندازه گیری گردید. پ-هاش خاک در شیب های جنوبی بیشتر از شیب های شمالی بود. پ-هاش خاک زیر پوشش گون به طور چشم گیری کمتر از پ-هاش خاک زیر پوشش بوته علف پشمکی بود. در جهت شیب شمالی، CEC در تیمار گون زرد نسبت به گونه علف پشمکی و موقعیت بین بوته بیشتر بود.در حالیکه در جهت شیب جنوبی، CEC در موقعیت بین بوته به طور معنی داری نسبت به گیاه علف پشمکی و گون زرد کمتر بود. در تمامی موقعیت های بوته و بین بوته مقدار CEC و ماده آلی در جهت شیب جنوبی به طور معنی داری نسبت به جهت شیب شمالی کمتر بود. در جهت شیب شمالی و جنوبی در خاک عمق اول و دوم، در خاک زیر بوته گون زرد افزایش معنی دار ماده آلی و کربنات کلسیم خاک نسبت به بوته علف پشمکی و موقعیت بین بوته مشاهده شد. همچنین در عمق اول شیب شمالی، در زیر بوته علف پشمکی، افزایش معنی دار ماده آلی و کربنات کلسیم نسبت به موقعیت بین بوته ثبت شد. تاثیرپذیری کل ویژگی های مورد بررسی از عوامل جهت شیب و نوع پوشش گیاهی بیشتر از عمق نمونه برداری بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
559 تا 577
لینک کوتاه:
magiran.com/p2103472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!