الگوهای الهام بخش سلامت معنوی اسلامی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

افراد شاخص معنوی و واجدین سلامت معنوی در طراز قرآن مجید و تعالیم اسلامی دارای ویژگی های برجسته و ممتازی هستند. آیه مبارکه 29 از سوره رعد، به زیبایی این مصادیق را معرفی می فرماید" «الذین آمنوا وعملوا الصالحات طوبی لهم وحسن مآب»، «آنان که به خدا ایمان آورده اند و کارهای نیکو پرداخته اند، خوشا به احوال آنان و مقام نیکوی آن ها». در این نوشتار، جنبه های مصداقی و الگوهای دینی سلامت معنوی اسلامی به صورت اجمال ارائه شده است.

روش کار

مطلب اصلی از پانل ششمین همایش سلامت معنوی اسلامی در اسفند ماه 1397، برداشت و با مطالعه کتابخانه ای تکمیل و تنظیم شده است.

یافته ها

در طول تاریخ اسلام از صدر اول تا دوران معاصر شخصیت های والا، دانشمندان الهام بخش، طبیبان و حکیمان خداجوی و خدمت گذار، و انسان های نیک و معنوی فراوانی را در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران خواهیم یافت. این مصادیق سلامت معنوی اسلامی، در جنبه های مختلف زندگی، اعم از اخلاقی و تربیتی، علمی و حرفه ای، سیره و سبک زندگی، در زمره الگوها و مصداق های عینی و تاثیرگذار به شمار می روند.

نتیجه گیری

انسان در مسیر زندگی خود، به الگوی عملی نیاز دارد تا با اقتدا به او حرکت کند. از این رو، طبیعی ترین، موثرترین و سریع ترین روش تربیتی، روش الگویی، یعنی ارائه نمونه و تربیت عملی است. نقش الگوها، حساس ترین نقش تربیتی است تا آنجا که الگوهای صالح، مردم را به صلاح و تعالی می رسانند و الگوهای فاسد، مردم را به ورطه فساد و تباهی می کشانند. شناخت ویژگی ها و زوایای آشکار و پنهان زندگی الگوها، و معرفی آنان به جامعه، برای ترویج و اشاعه سلامت معنوی اسلامی، دارای ضرورت مبرم است و از سایر شیوه های ترویجی، نافذتر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2103552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!