مطالعه تطبیقی ابعاد حقوقی انجماد انسان در حقوق ایران و آمریکا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

انجماد انسان یا کرایونیک یکی از مسائل نوپدید در علم پزشکی محسوب می گردد که نخستین بار در سال 1960 مطرح شد. در این روش با قراردادن دمای بدن انسان در منفی 196 درجه اقدام به حفاظت از بدن می شود تا در آینده با پیشرفت علم پزشکی، اقدام به احیای اشخاص منجمد گردد. این روش امیدی برای حیات دوباره بیماران لاعلاج ایجاد کرده است. علی رغم سکوت قوانین موضوعه، موسسات مختلفی در چند کشور به ویژه در آمریکا، روسیه و استرالیا اقدام به انجماد انسان ها می نمایند. موسسه آلکور در آمریکا از شناخته شده ترین موسسات می باشد. در رویه قضایی برخی نظام های حقوقی مانند انگلیس و آمریکا نیز نشانه هایی از توجه به این موضوع ملاحظه می شود. مساله اصلی در خصوص انجماد انسان، وضعیت حقوقی اشخاص منجمدشده از حیث زنده یا مرده بودن است. تبیین آثار حقوقی انجماد انسان، مستلزم تشخیص وضعیت حیات اشخاص منجمد شده است. در این مقاله بر مبنای اثبات زنده محسوب گردیدن اشخاص منجمد، مهم ترین آثار حقوقی انجماد انسان از جمله وضعیت رابطه زوجیت شخص منجمد و وضعیت اموال و قراردادهای جاری او مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به عدم شناسایی این مفهوم در حقوق ایران، برای معرفی و تبیین آثار آن ناگزیر از استفاده از تجارب کشورهایی هستیم که در عمل از این نهاد استفاده می کنند. در این مقاله به روش توصیفی تحلیلی و با توجه به حقوق آمریکا به لحاظ پیشگام بودن در این عرصه، مفهوم انجماد و برخی آثار حقوقی آن تبیین شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2103811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!