پیش بینی مرگ و میر بیماران در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام حسین (ع) تهران با تکنیک های داده کاوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

حجم عظیمی از داده ها در بخش مراقبت های ویژه تولید می شود، به نظر می رسد داده کاوی راهکار مناسبی برای استفاده ی بهینه از منابع باشد. شناسایی و تحلیل عوامل پرخطر مرتبط با مرگ ومیر، منجر به برنامه ریزی کاراتر و دقیق تر جهت بستری و انجام مداخلات خواهد شد. این پژوهش باهدف استفاده از تکنیک های داده کاوی جهت پیش بینی مرگ ومیر در بخش مراقبت ویژه صورت گرفته است.

روش ها:

این پژوهش به روش مقطعی بر روی اطلاعات838 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه عمومی بین سال های 91 تا97 در بیمارستان امام حسین (ع) تهران انجام گردید. . الگوریتم هایی ماشین بردار پشتیبانی،Kنزدیک ترین همسایه، درخت تصمیم، جنگل تصادفی و رگرسیون لجستیک جهت داده کاوی استفاده گردید. مراحل انجام داده کاوی طبق مدل کریسپ در پنج مرحله صورت گرفت. ارزیابی مدل بر اساس صحت، دقت، ویژگی، حساسیت و سطح زیر منحنی راک گزارش گردید.

نتایج

در ابتدا پس از بررسی متون،27 فاکتور تاثیرگذار مشخص و در نهایت 26 فاکتور برای انجام تکنیک ها مورد استفاده قرار گرفت. از میان الگوریتم های منتخب که در مطالعه استفاده گردید، الگوریتم رگرسیون لجستیک بر اساس سطح زیر منحنی راک 76/0))، صحت (62/75)، دقت (39/68)، حساسیت (65/38) ویژگی(53/94) عملکرد بهتری در پیش بینی مرگ ومیر نسبت به سایر الگوریتم های مطالعه داشت. در ضمن متغیرهای گلوکز و زمان نسبی ترومبوپلاستین بیشترین تاثیر را بر مرگ و میر بر اساس مدل رگرسیون لجستیک داشت.

نتیجه گیری:

 تجزیه و تحلیل داده های موجود در بیماران بخش مراقبت های ویژه می تواند ابزاری مناسب و کاربردی برای پیش بینی مرگ ومیر و عوامل مرتبط با آن باشد اما با توجه به کیفیت داده ها نتایج متفاوت می باشد با این حال فرآیندها و روش های ذکرشده در این مطالعه بیان می کند که قوانین استخراج شده از رگرسیون لجستیک می تواند به عنوان الگویی برای پیش بینی وضعیت مرگ ومیر در بخش مراقبت های ویژه مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2103821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!