طراحی و اعتبارسنجی نرم افزار تکالیف دوگانه مبتنی بر سنسور Kinect در محیط واقعیت مجازی برای ارزیابی اختلالات شناختی در سالمندان
تغییرات حرکتی ممکن است در مراحل اولیه بیماری آلزایمر و یا حتی در مراحل قبلی مانند اختلال شناختی خفیف (Mild cognitive impairment یا MCI) مشاهده شود. استفاده از آزمون های حرکتی از جمله آزمون عملکرد در تکالیف دوگانه (فعالیت جسمی و شناختی)، می تواند تمایز بین سالمندان عادی و افراد مبتلا به آلزایمر و MCI را تسهیل کند. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی نرم افزار تکالیف دوگانه مبتنی بر سنسور Kinect در محیط واقعیت مجازی، به منظور بررسی نحوه گام برداشتن به همراه تکالیف شناختی برای تمایز سالمندان عادی از سالمندان مستعد آلزایمر یا MCI بود.
این مطالعه از نوع اعتبارسنجی و جامعه آماری آن شامل کلیه روان شناسان متخصص در زمینه درمان آلزایمر، MCI و تکنولوژی آموزشی بود که 10 نفر از آن ها به عنوان نمونه و به صورت هدفمند انتخاب شدند. در ادامه، به منظور ارزیابی اختلالات شناختی در سالمندان، بسته ای از تکالیف دوگانه مبتنی بر سنسور Kinect در محیط واقعیت مجازی طراحی و تایید گردید. ابزارهای مورد استفاده در تحقیق شامل یک بازی سه بعدی ساخته شده توسط موتور Unity، یک سنسور Kinect و یک هدست واقعیت مجازی بود. جهت سنجش اعتبار محتوایی نرم افزار، پرسش نامه ای با همکاری استادان مربوط در مورد محتوای آن تهیه شد و در اختیار متخصصان قرار گرفت.
پس از اعمال نظرات اصلاحی و بررسی داده های حاصل از فرم پاسخگویی متخصصان، میزان اعتبار نرم افزار با استفاده از ضریب توافق Kappa محاسبه شد و 4/93 درصد به دست آمد. بنابراین، می توان گفت که نرم افزار طراحی شده از اعتبار محتوایی مناسبی برخوردار است.
بر اساس نتایج، می توان گفت که نرم افزار طراحی شده از اعتبار محتوایی مناسبی برخوردار است. استفاده از وظایف دوگانه مبتنی بر Kinect می تواند عملکرد شناختی در افراد سالمند را با اطمینان ارزیابی کند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.