تحلیل اثر تعداد و تخصیص تجهیزات بر عملکرد محوطه ذخیره کانتینری بندر با استفاده از نرم افزار Enterprise Dynamics

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رشد سریع و روزافزون کانتینرها و نیاز به ذخیره ‏سازی حجم انبوهی از آن‏ها در فضای نسبتا کم در محوطه بندر، بر اهمیت پایانه‏ های کانتینری افزوده است. این موضوع مباحث طراحی، برنامه ‏ریزی و بهره ‏برداری بهینه از تمامی بخش ‏های پایانه را با توجه به تعدد عوامل اثرگذار و اندرکنش میان آن‏ها به عنوان یک چالش تحقیقاتی مهم مطرح نموده است. در این میان، محوطه ذخیره کانتینر که غیر از پایانه ‏های بندری، در بندرهای خشک و سایر پایانه ‏ها نیز کاربرد دارد روز به روز بیشتر موردتوجه قرارگرفته و نقش آن پررنگ تر شده است. هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی اندرکنش استفاده از تعداد مختلف تجهیزات و عملکرد محوطه ذخیره کانتینری است. بر این اساس، مقاله حاضر با شبیه سازی گسسته تمامی فعالیت های مرتبط با بهره ‏برداری در داخل محوطه ذخیره، تعداد بهینه تجهیزات و چیدمان مناسب آن ها در محوطه را تحلیل نموده است. نتایج این تحقیق با توجه به مدل های ساخته شده بر اساس تغییر تعداد ترانستینرها و کشنده ها در محدوده عملکرد مجاز آن ها از کمترین تعداد ممکن تا بیشترین آن ها و با ثابت فرض کردن سایر پارامترها، بدست آمده است که مربوط به شبیه سازی محوطه ذخیره سینا، واقع در بندر شهیدرجایی (بندرعباس، ایران) و با استفاده از نرم افزار اینترپرایز داینامیکس می باشد. بدین ترتیب امکان شناسایی چینش مناسب تجهیزات با در نظر گرفتن دو عامل مهم کنترل در پروژه یعنی زمان و هزینه برای محوطه مذکور فراهم گردیده است. با توجه به در دسترس نبودن برخی اطلاعات میدانی موردنیاز در شبیه سازی و همچنین پیچیده بودن عملیات ساخت مدل ها از فرضیاتی همچون یکسان درنظرگرفتن ویژگی بلوک های کانتینری و کانتینرها، مستطیل در نظر گرفتن زمین محوطه، انتخاب کوتاه ترین مسیر حرکتی در شبکه حمل ونقلی توسط تجهیزات و همچنین در نظر گرفتن برخی از توابع احتمالی در عملکرد تجهیزات محوطه و جریان بار ورودی به محوطه استفاده شده است. استفاده از ابزار شبیه سازی ذکرشده در مطالعه موردی این تحقیق نشان می دهد که استفاده از استراتژی مناسب انتقال وظایف میان تجهیزات و نیز تخصیص مناسب آن ها به بلوک ها، منجر به بهبودهایی ازجمله کاهش متوسط زمان بیکاری مجموع کشنده ها به میزان 15% و کاهش تعداد آن ها از 10 عدد به 5 عدد، بهبود عملکرد ترانستینرها به لحاظ زمان مفید کاری به میزان 12% و کاهش تعداد آن ها از 6 عدد به 5 عدد خواهد شد؛ همچنین نتایج به دست آمده از مدل های مختلف شبیه سازی شده گویای کاهش زمان بهره برداری با افزایش تعداد کشنده ها به صورت یک رابطه درجه دوم تا تعداد مشخصی از کشنده (نقطه بحرانی) است، درصورتی که تعداد کشنده ها از تعداد مشخصی بیشتر شود تاثیری بر کاهش زمان نخواهند داشت که از دلایل آن می توان به ترافیک ایجادشده در مسیر حرکت و همچنین نقش ترانستیرها به عنوان عامل محدودکننده عملیات اشاره نمود. لازم به ذکر است که استفاده از تجهیزات موردنیاز در یک محوطه ذخیره به تعداد بهینه، تاثیر زیادی بر میزان هزینه های اولیه از جمله تامین و راه اندازی تجهیزات و همچنین هزینه های بهره ‏برداری دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
232
لینک کوتاه:
magiran.com/p2103988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!