بررسی ارتباط بین هوش معنوی و فرهنگی با درگیری شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند

پیام:
چکیده:
مقدمه

درگیری شغلی بر نگرش و رفتار حرفه ای پرستاران تاثیرداشته و باعث افزایش بازده کاری می شود. از آنجایی که هوش معنوی و فرهنگی نیز بر رفتار فرد موثر می باشد، این مطالعه با هدف تعیین بررسی ارتباط بین هوش معنوی و فرهنگی با درگیری شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند انجام شد.

روش کار

در این مطالعه توصیفی همبستگی 200 پرستار شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند در سال 1397 به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی درگیری شغلی کانونگو و پرسشنامه ی هوش معنوی کینگ و پرسشنامه ی استاندارد و بومی شده هوش فرهنگی  استفاده شد. در نهایت به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss ویرایش 22 استفاده شد.

یافته ها:

نتایج نشان داد بین هوش معنوی (02/0=p، 16/0=r) و هوش فرهنگی (004/0=p، 20/0=r) با درگیری شغلی همبستگی مثبت، ضعیف و معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش معنوی در بعد تولید معنای شخصی (01/0=p، 17/0=r) و هوش فرهنگی در ابعاد انگیزشی (001/0=p،  24/0=r) و شناختی (001/0=,p 24/0=r) با درگیری شغلی همبستگی مثبت، ضعیف و معناداری وجود دارد، اما درگیری شغلی با ابعاد تفکر وجودی انتقادی، آگاهی متعالی و بسط حالت روحی از هوش معنوی و ابعاد راهبردی و دانش از هوش فرهنگی همبستگی معناداری نداشت (05/0> p).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه و ارتباط درگیری شغلی با هوش معنوی و فرهنگی پرستاران و با توجه به اکتسابی بودن هوش معنوی و هوش فرهنگی پیشنهاد می گردد که مدیران سازمان موانع کسب هوش معنوی و هوش فرهنگی را شناسایی و از بین برداشته و شرایط را برای رشد آنها فراهم کنند و با برگزاری کلاس های آموزشی مرتبط در این زمینه و با آموزش راه های عملی تقویت هوش معنوی و هوش فرهنگی، به قابلیت های کارکنان افزوده و در جهت ارتقای درگیری شغلی و عملکرد آنان گام بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2104021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!