ارتباط بین سطوح هورمون آنتی مولرین با وقوع سندرم متابولیک در سندرم تخمدان پلی کیستیک: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری های آندوکرین متعددی در خانم های با سن تولید مثل گزارش شده است که 10% از آن ها تحت تاثیر سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشند.

هدف

این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین سطوح هورمون آنتی مولرین با سندرم متابولیک در بیماران با سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی با استفاده از روش نمونه گیری متوالی از پرونده پزشکی مراجعین به پلی کلینیک بیمارستان عمومی دکتر سیپتو ماگونکوسمو و کلینیک ناباروری یاسمین (Kencana) از ژانویه 2013 تا دسامبر 2017 انجام شد. پیامد اولیه مطالعه ارزیابی سطح هورمون آنتی مولرین به عنوان یک متغیر مستقل در ارتباط با سندرم متابولیک بود. همچنین پیامد ثانویه، بررسی ارتباط بین سطح هورمون آنتی مولرین با هر کدام از فنوتیپ های سندرم تخمدان پلی کیستیک و پیامد ثالثیه ارزیابی ارتباط فنوتیپ های سندرم تخمدان پلی کیستیک بعنوان متغیرهای مستقل با سندرم متابولیک بود.

نتایج

زنان با سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای میانه سطح هورمون آنتی مولرین 92/13 نانوگرم در میلی لیتر (بین 88/3 تا 06/34) بودند. 21% از افراد سندرم متابولیک با، میانه سطح هورمون آنتی مولرین 65/7 نانوگرم در میلی لیتر (77/3-20/20) داشتند که بالاتر از خانم های بدون سندرم متابولیک بود (38/0 p=). شایعترین فنوتیپ در زنان با سندرم تخمدان پلی کیستیک، فنوتیپ 4 یعنی عدم یا کاهش تخمک گذاری و مورفولوژی تخمدان پلی کیستیک با شیوع 3/41% بود. شایعترین فنوتیپ در زنان با سندرم متابولیک، فنوتیپ 1 یعنی عدم یا کاهش تخمک گذاری و مورفولوژی تخمدان پلی کیستیک بعلاوه هیپرآندروژنیسم با شیوع 5/56% بود.

نتیجه گیری

تمام فنوتیپ های سندرم تخمدان پلی کیستیک ارتباط معنی داری را با سطح هورمون آنتی مولرین نشان دادند. در این میان فنوتیپ 1 در ارتباط با بالاترین سطح هورمون آنتی مولرین بود و همچنین ارتباط معنی داری با سندرم متابولیک داشت.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
187 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p2104142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!