دوز پایین برگ تلخ کیفیت اسپرم را بهتر کرده و تعداد اسپرم هایی که بر اثر مهار ایمنی توسط پردنیزلون در موش صحرایی مختل شده را افزایش می دهد: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پردنیزولون صنعتی یک گلوکوکورتیکویید دارویی است که به طور وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. گلوکوکورتیکوییدها اثرات مهاری بر روی سیستم ایمنی دارند و معمولا بعنوان یک مهار کننده ایمنی استفاده می شوند. مهار سیستم ایمنی می تواند بر روی باروری از طریق محور هیپوتالاموس هیپوفیز آدرنال اثر بگذارد. مطالعات نشان داده که برگ تلخ می تواند پارامترهای اسپرم را بهبود دهد ولی اثر آن بر روی ناباروری وابسته به مهار ایمنی هنوز اثبات نشده است.

هدف

ما اثرات برگ تلخ را بر روی پارامترهای اسپرم و ساختمان بیضه در موش های صحرایی سرکوب ایمنی شده PRED بررسی کردیم.

مواد و روش ها

تعداد 30 موش صحرایی بالغ نر نژاد ویستار با وزن متوسط 150 گرم به طور تصادفی به 6 گروه تقسیم شدند. گروه A بعنوان کنترل آب مقطر به همراه رژیم معمول دریافت کردند، گروه B 2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن PRED برای 14 روز دریافت کردند و بعنوان گروه استاندارد سرکوب ایمنی شده در نظر گرفته شدند. گروه های C-F همانند گروه B سرکوب ایمنی شده ولی علاوه بر آن 50 میلی گرم به ازای هر کیلو لوامیزول، دوز کم برگ تلخ (mg/kg 250) دوز بالای برگ تلخ (mg/kg375) و دوز کم برگ تلخ به همراه لوامیزول به ترتیب دریافت کردند. شمارش CD4، پارامترهای هماتولوژیک و پارامترهای اسپرم آنالیز و مقایسه شدند.

نتایج

کاهش معنی دار در حرکت اسپرم، حرکت پیشرونده، مرفولوژی و نسبت زنده به مرده اسپرم ها در حیواناتی که فقط PRED دریافت کرده بودند نسبت به گروه کنترل مشاهده شد (به ترتیب 002/0 ,p=001/0، 001/0 و 01/0) همچنین افزایش معنی داری در گروه های حیوانات درمان شده مشاهده شد و حیواناتی که LEV و 250 میلی گرم بر کیلوگرم برگ تلخ دریافت کرده بودند به طور معنی داری افزایش شمارش اسپرم در مقایسه با کنترل نشان دادند. (به ترتیب 04/0 ,p=و 04/0).

نتیجه گیری

استفاده از دوز کم برگ تلخ (mg/kg250) می تواند پارامترهای اسپرم را بعد از استفاده از پردنیزلون به حالت طبیعی برگرداند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
215 تا 226
لینک کوتاه:
magiran.com/p2104146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!