تاثیر ماساژ بازتابی کف پا بر شاخص های فیزیولوژیک در هنگام خروج لوله قفسه سینه پس از جراحی قلب باز: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل دار سه گروهی دو سویه کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خروج لوله قفسه سینه پس از جراحی قلب باز به دلیل تغییر شاخص های فیزیولوژیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر ماساژ بازتابی کف پا بر شاخص های فیزیولوژیک در هنگام خروج لوله قفسه سینه پس از جراحی قلب باز انجام شد.

روش ها

مطالعه کارآزمایی بالینی غیرتصادفی کنترل دار سه گروهی دو سویه کور حاضر در بیمارستان های بقیه االله اعظم (عج) و جماران در سال1391-1390 انجام شد. تعداد 88 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تخصیص تصادفی با بلوک های شش تایی در سه گروه آزمون(29 بیمار)، درمان نما(30 بیمار) و شاهد(29 بیمار) قرار گرفتند. قبل و پس از مداخله در مقاطع زمانی بلافاصله، پنج، ده و پانزده دقیقه بعد در هر سه گروه علائم حیاتی و درصد اشباع اکسیژن اندازه گیری و ثبت شد. داده ها با  نرم افزارSPSS  نسخه 18 و آمار توصیفی و استنباطی(آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و تی زوجی)تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد پس از خروج لوله قفسه سینه، سیر نزولی در ضربان قلب و تعداد تنفس در گروه آزمون به وجود آمد  (p<0/0001)؛ میانگین فشار خون سیستولیک و درصد اشباع اکسیژن در هر سه گروه در زمان های مختلف با هم تفاوت نداشت (0/05<P).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه می توان بیان نمود که ماساژ بازتابی کف پا در فرآیند کشیدن لوله قفسه سینه بعد از عمل جراحی پیوند کنار گذر عروق کرونر بر کاهش ضربان قلب و تعداد تنفس به سمت مقادیر طبیعی موثر است می تواند یک مداخله پرستاری سودمند و بدون عارضه باشد با این حال به مطالعات بیشتر در این زمینه برای اثبات این موضوع، نیاز است.
 
 [E1]چون ماساژ کف پا در سیستم مش وجود نداشت فقط از کلمه ماساژ استفاده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2104191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!