اولویت بندی ویژگی های رایانش ابری در اجرای پرونده الکترونیک سلامت در شرایط بحران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

پرونده الکترونیک سلامت در بهبود مراقبت با کیفیت برای بیماران به ویژه در شرایط بحران و برآورده کردن نیازها و انتظارات نقش مهمی را ایفا می کند. استفاده از ویژگی های رایانش ابری در اجرای پرونده الکترونیک سلامت، دستیابی سریع تر به این هدف را تسهیل می نماید. مطالعه حاضر با هدف اولویت بندی ویژگی های رایانش ابری در اجرای پرونده الکترونیک سلامت در شرایط بحران انجام شد.

مواد و روش ها:

 این پژوهش کاربردی- تحلیلی در سال 1398 انجام شد. حجم نمونه پژوهش 45 نفر بود که به روش نمونه برداری هدفمند از میان خبرگان حوزه مدیریت اطلاعات سلامت، انفورماتیک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت از تمامی دانشگاه های علوم پزشکی ایران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها یک پرسش نامه محقق ساخته حاوی ویژگی های رایانش ابری بود. میزان ضریب نسبی روایی محتوا برابر با 80/0 و شاخص روایی محتوا نیز 90/0 محاسبه شد. پایایی پرسش نامه نیز به وسیله ضریب آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه و تایید شد. در این مطالعه بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی و ساختار سلسله مراتبی در آن، ابتدا معیارها با هم مقایسه و اولویت بندی شدند، سپس در هر معیار، زیرمعیارها با یکدیگر مقایسه و اولویت بندی شدند. تحلیل داده با استفاده از آمار توصیفی و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی توسط نرم افزارهای SPSS 21.0 و Expert Choice 11 صورت پذیرفت.

یافته ها:

 از 45 پرسش نامه توزیع شده میان خبرگان، به 40 پرسش نامه با نسبت 88/88 درصد پاسخ داده شد. از میان نه معیار و 30 زیرمعیار بررسی شده، معیار امنیت و محرمانگی با وزن 30/0 و پس از آن معیار کاهش خطا و بهبود کیفیت با وزن 15/0 از میان سایر معیارهای اصلی ویژگی های رایانش ابری در اجرای پرونده الکترونیک سلامت به عنوان مهم ترین ویژگی شناخته شدند. کم اهمیت ترین آنها نیز معیارهای هزینه و قابلیت جستجو و استخراج اطلاعات به ترتیب با وزن های 045/0 و 048/0 بود.

نتیجه گیری:

 در این مطالعه، ویژگی های رایانش ابری در ایران، اولویت بندی و ارزش گذاری شده است که مهم ترین آن محرمانگی و امنیت است. بنابرین در شرایطی که امکان انتخاب تمامی این ویژگی ها فراهم نیست، مناسب ترین و کارآمدترین ویژگی در موقعیت های متفاوت انتخاب شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2104292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!