بررسی و رتبه بندی مولفه های تاثیرگذار بر احساس امنیت اجتماعی ساکنان مناطق مرزی(مورد مطالعه: شهر بوشهر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (ترویجی)
چکیده:

امنیت یکی از بارزترین وجوه بالندگی هر جامعه و زمینه ساز رشد، توسعه و ثبات آن است . به تعبیری درست تر، شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و هرگونه فعالیتی که می تواند عاملی موثر جهت بهبود اوضاع یک جامعه باشد، همه در سایه استقرار امنیت امکان پذیر است. امنیت اجتماعی و احساس آن به وسیله شهروندان به عنوان یکی از اساسی ترین ابعاد امنیت، از مهم ترین اهداف، منابع و ارزش های اصولی جامعه و ضامن تداوم ویژگی های اساسی آن (فرهنگ، پیوندهای اجتماعی و. . .) هستند . این د ر حالی است که مقوله امنیت اجتماعی و احساس آن توسط شهروندان ساکنان شهرهای مرزی به دلیل موقعیت حساس وکلیدی این مناطق و نقش این شهرها به عنوان دروازه های ورودی کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ بر این پایه هدف از نگارش مقاله حاضر، شناسایی و رتبه بندی مولفه های موثر بر احساس امنیت شهروندان در شهرهای مرزی با تاکید بر شهرستان مرزی بوشهر، به عنوان الگویی خاص است. با توجه به ماهیت تحلیلی - توصیفی و پیمایشی پژوهش، پس از گردآور ی اطلاعات از طریق مطالعه کتابخانه ای و میدانی، یافته های موجود با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و فرضیه ها، مورد آزمون قرار گرفته اند. همچنین جهت اولویت بندی شاخص های شناسایی شده از روش تصمیم گیری AHP استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش 89468 نفر از ساکنان 19 - 55 ساله شهر بوشهر است و حجم نمونه آن با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران (216 نفر) تعیین شد. براساس یافته های حاصله بین احساس امنیت اجتماعی و شاخص هایی چون پایگاه اقتصادی -اجتماعی، تلقی از عملکرد قانون، عملکرد نیروی انتظامی، احساس محرومیت نسبی و سرمایه اجتماعی، رابطه معناداری وجود دارد. حاصل سخن آنکه با توجه به نتایج به دست آمده ضروری است تا مسیولان و دستگاه های ذی ربط با برنامه صحیح و توسعه زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی، بسترهای مطلوب را جهت افزایش احساس امنیت اجتماعی فراهم آورند.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!