پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس سازگاری (آموزشی، عاطفی و اجتماعی) و صفات شخصیت در دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عملکرد تحصیلی شاخصی مهم به منظور ارزیابی میزان موفقیت نظام آموزشی است که ارتقاء آن از اولویت نظام آموزشی بشمار می‎رود. لذا شناسایی عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی حایز اهمیت است. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس سازگاری(آموزشی، عاطفی و آموزشی) و صفات شخصیت اجرا گردید.

روش کار

 طرح این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. با روش نمونه گیری خوشه ای، 360 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان(5204 نفر) در سال تحصیلی 96-97 انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری سینا و سینگ ، پرسشنامه شخصیت هگزاکو و از میانگین نمرات درسی(معدل) به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شد.

نتایج

 نتایج نشان داد که بین عملکرد تحصیلی و سازگاری (05/0p<  ، 16/0-r=)، سازگاری آموزشی (01/0p<  ، 28/0-r=) و سازگاری اجتماعی(05/0p<  ، 10/0-r=) ، توافق پذیری (05/0p<  ،  11/0-   r=) و هیجان پذیری (05/0p< ، 10/0r=) همبستگی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مولفه‎های سازگاری، سازگاری آموزشی قویترین پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد صفت شخصیت توافق و هیجان پذیری نقش بیشتری در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دارند.

نتیجه گیری

 با توجه به یافته‎های این پژوهش مبنی بر ارتباط بین سازگاری و صفات شخصیت  با عملکرد تحصیلی، ضروری است در مداخله‎های آموزشی و مشاوره ای، سطح سازگاری و صفات شخصیت مورد توجه روانشناسان و مشاوران تحصیلی قرار گیرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
374 تا 387
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!