برآورد رطوبت خاک با استفاده از سنجش از دور نوری، حرارتی و راداری(مطالعه موردی اراضی جنوب تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رطوبت خاک یکی از پارامترهای مهم محیطی است. روش های سنتی اندازه گیری میدانی رطوبت خاک نمی توانند تغییرات مکانی رطوبت را به نحو مطلوب نشان دهند. سنجش از دور نقش کاربرد وسیعی در این امر پیدا کرده است. هدف پژوهش، دسترسی به یک  مدل برآورد رطوبت خاک در جنوب تهران است. داده های ماهواره ای لندست 8 و ماهواره راداری Sentinel-1 از استان تهران تهیه شد. 128 نمونه خاک هم زمان با گذر ماهواره از منطقه برداشت و در مرحله اعتبارسنجی استفاده شدند. با پیش پردازش های لازم بر روی تصاویر ماهواره ای و با بهره گیری از چهار گروه از شاخص های مختلف: 1)  SAVI، NDVI، MI،NDWI 2)باندهای لندست8 3) فیلترهای رادار 4) LST اقدام به مدل سازی رطوبت خاک گردید. بررسی دقت توابع و معرفی دقیق ترین مدل ها، با محاسبه ی انواع روابط رگرسیونی بین معیارهای مذکور و نقاط زمینی انجام شد که نتایج حاصل از مقایسه ی روابط در گام نهایی، به معرفی دو مدل رگرسیون چند متغیره برای برآورد رطوبت منطقه مورد نظر ختم گردید. نتایج نشان دادند که مدل های معرفی شده از ضریب همبستگی مناسب R2=72 و R2=81 برخوردارند. همچنین در میان شاخص های موجود در چهار گروه، شاخص SAVI، باند1، باند11، فیلتر لی و LST ، بیشترین همبستگی برای برآورد رطوبت خاک را دارا می باشند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!