بررسی کیفیت زندگی مرتبط با وضعیت سلامت دهان در دانش آموزان 8 تا 10 ساله شهر شیراز طی سال های 1395- 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

سلامت دهان و دندان علاوه بر حفره دهان، وضعیت جسمی، فیزیکی و روانی کودکان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. پوسیدگی های دندانی درمان نشده در کودکان، یک دید منطقی از نحوه بزرگ شدن، رشد و کیفیت زندگی کودک به ما می دهد. با توجه به شیوع بالای مشکلات دهان و دندان در کودکان، این مطالعه با هدف بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان در کودکان 8 تا 10 ساله در شیراز انجام گرفت.

روش کار

مطالعه حاضر توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی است. برای انجام این تحقیق 315 دانش آموز 8 تا 10 ساله در شهر شیراز در سال 96 از 4 ناحیه به روش نمونه گیری طبقه ای - خوشه ای انتخاب گردیدند. پس از اخذ رضایت نامه کتبی از والدین، مصاحبه با کودکان در مورد ویژگیهای دموگرافیک و تاثیر مشکلات دهان بر فعالیت های روزانه (child-OIDP= Oral impact on daily performance) انجام شد. سپس شاخص PUFA/pufa در آنها تعیین شد. جهت آنالیز داده ها از v.22  SPSS و آزمون های همبستگی پیرسون و اسپیرمن، t مستقل، آنالیز واریانس ANOVA و رگرسیون خطی در سطح معنی داری 0.05 استفاده شد.

نتایج

تعداد دانش آموز مورد بررسی 315 نفر شامل 154 نفر پسر  و 161 نفر دختر می باشد.  69.8 % از کودکان حداقل اثر یکی از مشکلات دهان را بر فعالیت های روزانه طی سه ماه گذشته تجربه کرده بودند. بیشترین مشکل کودکان در غذا خوردن بود. بیشترین علت مشکلات مربوط به درد و خون ریزی از لثه بود. میانگین نمره child-OIDP، 11.42 با انحراف معیار 13.55 به دست آمد. شاخص کیفیت زندگی child-OIDP با سن کودکان مورد مطالعه رابطه معنی داری نداشت (0.43p=). بین میانگین شاخص child-OIDP و شاخص پوسیدگی های درمان نشده شیری(pufa) (0.00p=) و شاخص کل پوسیدگی های درمان نشده (PUFA+pufa) (0.00p=) رابطه معنی دار مشاهده شد بدین معنی که با افزایش شاخص پوسیدگی های درمان نشده مجموع دندان های شیری و دایمی، نمره child-OIDP کودکان نیز افزایش نشان داد و کیفیت زندگی آنها پایین تر بود.

نتیجه گیری

تحقیق حاضر نشان دهنده تاثیر قابل توجه بیماری های دهان و دندان در کاهش کیفیت زندگی کودکان بود. برای افزایش کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان در کودکان بایستی تمهیدات لازم جهت بهبود دسترسی آنها به مراقبت های درمانی و پیشگیری سنجیده شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
30 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!