مروری بر شاخص های تعیین مزاج کبد در پزشکی ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 مزاج کبد یکی از مفاهیم اصلی است که در کلیه جنبه های پیشگیری، تشخیص و درمان نقش اساسی ایفا می کند. در متون طب سنتی ایران، شاخص های فراوانی برای علایم مزاج و سوءمزاج کبد مطرح شده است. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه های منابع مکتوب طب سنتی ایران جهت تشخیص مزاج کبد می باشد.

مواد و روش ها

جهت انجام این مطالعه مروری کتب مرجع طب ایرانی مطالعه گردید، همچنین با استفاده از واژگان کلیدی مزاج، کبد، Liver، Temperament و Mizaj در پایگاه های علمی معتبر، از جمله PubMed، Scopus و Magiran مطالب مربوط به مزاج کبد مورد بررسی و جمع بندی قرار گرفت.

یافته ها

در طب ایرانی از نشانه های مختلفی جهت تعیین مزاج کبد استفاده می شود که در اصل بخشی از شاخص های تعیین مزاج عام می باشند. از بین این نشانه ها، رنگ چهره، فنوتیپ، ملمس ناحیه کبد و کل بدن، هیات بنیه و شاخص های نبض و وضعیت عروق، انفعال بدن نسبت غذا و آب و هوا، چگونگی افعال عمومی و علایم گوارشی نظیر تولید اخلاط، کیفیت مدفوع و ادرار، چگونگی هضم، میزان عطش، اشتها و... و میزان موی کل بدن به ویژه موی روی شکم از اهمیت بیشتری برخوردارند.

نتیجه گیری

در منابع طب سنتی ایران به طور کامل شاخص های تشخیصی مزاج و سوءمزاجات کبد مطرح شده است، اما اشاره ای به اهمیت تشخیصی هر یک از شاخص ها نشده است. با توجه به یافته های این پژوهش، انجام مطالعات بالینی بیشتر جهت تعیین میزان اهمیت تشخیصی هر یک از علایم و همچنین طراحی و اعتبارسنجی ابزار تشخیصی تعیین مزاج کبد پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!