تاثیر عصاره خوراکی پونه کوهی (Mentha longifolia) بر عملکرد رشد و فراسنجه های خونی، سرمی ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) و میزان مقاومت در برابر بیماری باکتریایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این تحقیق اثر تجویز خوراکی عصاره پونه کوهی بر عملکرد رشد، برخی فراسنجه های خونی و سرمی ماهی قزل آلای رنگین کمان در مواجهه با باکتری Yersinia ruckeri ارزیابی شد. به این منظور 360 قطعه ماهی قزل آلای رنگین کمان (2/0 ± 48/10گرم) به 4 گروه تقسیم شدند و از جیره های مکمل شده با  صفر (گروه شاهد) ، 1/0، 2/0 و 3/0 درصد عصاره پونه کوهی به مدت 4 هفته تغذیه نمودند. در پایان 4 هفته، 20 عدد ماهی از هر تیمار، انتخاب و میزان 1/0 میلی لیتر (108  باکتری در هر میلی لیتر) باکتری به روش داخل صفاقی تزریق گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که وزن نهایی، ضریب رشد ویژه و کارایی تبدیل غذایی، تعداد گلبول سفید و قرمز خون، هماتوکریت، هموگلوبین، پروتئین کل، آلبومین و میزان فعالیت لیزوزیم سرم ماهیان تغذیه شده با جیره حاوی عصاره هیدروالکلی پونه کوهی به ویژه غلظت های بالا (2/0 و 3/0 درصد)، افزایش معنی داری با تیمار شاهد نشان دادند. در معرض قرار گرفتن ماهی با باکتریYersinia ruckeri ، تیمار 3/0 درصد، کمترین درصد تلفات را به خود اختصاص داد. به طورکلی تجویز پونه کوهی در سطح 2/0 و 3/0 درصد به صورت خوراکی موجب افزایش مقاومت، بهبود عملکرد رشد، افزایش برخی شاخص های خونی و سرمی قزل آلای رنگین کمان می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!