طراحی مدل بین المللی سازی آموزش عالی در بین دانشگاه های دولتی شمال شرق کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

روی آوردن به بین المللی سازی در نظام آموزشی عالی از الزامات تبدیل ایران به قدرت علمی اول منطقه در راستای عملیاتی نمودن اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور است. لذا این پژوهش با هدف طراحی مدل بین المللی سازی آموزش عالی در بین دانشگاه های دولتی شمال شرق کشور انجام شد.

روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و کمی با طرح اکتشافی بود که در سال 1397 انجام شد. نمونه آماری در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان علمی دانشگاه های دولتی به روش هدف مند و با در نظر گرفتن قانون اشباع و در بخش کمی 302 نفر از خبرگان به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بین المللی سازی آموزش عالی بود. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی جهت شناسایی مقولات از روش تحلیل محتوا استفاده و در بخش کمی طراحی مدل با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گردید.

نتایج

نتایج حاصل از تحلیل اکتشافی نشان داد که از میان 126 شاخص موجود، در نهایت 8 بعد شناسایی و نامگذاری گردید (راهبردهای سیاسی، راهبردهای دانشگاهی، راهبردهای ارتباطی، ایجاد تشکیلات ویژه، ساختار و روابط سیاسی، رویکردهای بین دانشگاهی، خدمت محوری، و رهبری انعطاف پذیر). طراحی مدل با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گردید. مقدار t ابعاد بین المللی سازی نظام آموزش عالی از 40/24 تا 33/16 تخمین زده شد که بیش تر از مقدار tمفروض (96/1) محاسبه شده است. بیش ترین مقدار t مربوط به بعد راهبردهای سیاسی(F1) و کم ترین آن بعد ساختار و روابط سیاسی(F5) است.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های تحقیق، می توان بیان نمود که تمام ابعاد فوق بر بین المللی سازی نظام آموزش عالی اثر مثبت و مستقیم می گذارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
494 تا 505
لینک کوتاه:
magiran.com/p2106749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!