کاربرد سیستم الکتروفورز ژل عمودی پلی اکریل آمید بهینه و مقرون به صرفه با رنگ آمیزی اتیدیوم بروماید در بررسی تنوع ژنتیکی ژنوتیپ های آفتابگردان با استفاده از نشانگر مولکولی TRAP

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش کاربرد روش جدید الکتروفورز ژل پلی اکریل آمید با استفاده از رنگ آمیزی اتیدیوم بروماید برای بررسی تنوع ژنتیکی ژنوتیپ های آفتابگردان با استفاده از نشانگر مولکولی نوین TRAP ارایه شده که نسبت به روش های متداول رنگ آمیزی نقره و نشان دار کردن آغازگرها با فلورسنت، دارای مزیت هایی همچون مقرون به صرفه بودن، سرعت بالای تجزیه، تجزیه تعداد زیادی نمونه در واحد زمان (196 × 2) در هر آزمایش و هم چنین استفاده مجدد از ژل ها می باشد. 6 آغازگر ثابت و 6 آغازگر تصادفی نشانگر مولکولی TRAP به کاررفته توسط این روش الکتروفورز 19 ترکیب نشانگری ایجاد کردند که از میان 116 نوار ایجادشده توسط نشانگر TRAP، 109 تای آن ها چندشکل بودند. میانگین تعداد نوارهای چندشکل 79/5 بود. اندازه قطعات آشکارشده بین 25-920 جفت باز بود. محتوای اطلاعات چندشکل (PIC) این نشانگر بین 03/0 و 50/0 با میانگین 33/0 بود. ترکیب نشانگری (MAX3BR و Sa12) با محتوای اطلاعات چندشکل 49/0 چندشکل ترین جایگاه بود. نتایج آزمایش نشان داد که این روش نه تنها در آشکارسازی محصولات نشانگرهای ریزماهواره بلکه در سایر نشانگرها مانند TRAP که تعداد زیادی نوار چندشکل تولید می کنند می تواند بسیار مفید واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2106825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!