تحلیل عوامل درونی و بیرونی موثر بر توانمندی زنان روستایی دریافت کننده اعتبارات خرد (مورد مطالعه استان های کرمانشاه و همدان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تبیین مجموعه عوامل درونی و بیرونی موثر بر توانمندی زنان روستایی دریافت کننده اعتبارات مالی خرد در استان های کرمانشاه و همدان بود. این پژوهش نوعی تحقیق کمی و در عین حال توصیفی- همبستگی است که با بهره گیری از شیوه پیمایش انجام شده است.جامعه آماری تحقیق را تمامی زنان روستایی دریافت کننده تسهیلات صندوق های اعتبارات خرد در شهرستان های همدان و کرمانشاه (141 نفر) تشکیل دادند که با توجه به محدود بودن تعداد آن ها، به روش تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار اصلی مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق، پرسشنامه ای محقق ساخت بود که روایی آن توسط تعدادیاز کارشناسان امور زنان جهاد کشاورزی و جمعی از متخصصان حوزه مطالعات ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی بررسی و پایایی آن نیز بامحاسبه ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد که برای تمامی بخش های پرسشنامه، مقدار ضریب آلفا بالاتر از 0/8 به دست آمد. بر مبنای نتایج تحقیق، بین متغیرهای درک کفایت میزان اعتبارات دریافتی، تعداد اشتغال ایجاد شده، میزان درآمد حاصل از شغل و شرکت در دوره های مهارت آموزی با متغیر توانمندی زنان روستایی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت؛ که در بین متغیرهای مورد نظر، گذراندن دوره های مهارت آموزی یکی از مهم ترین متغیرهای پیش بینی کننده توانمندی زنان روستایی دریافت کننده اعتبارات خرد بود. متغیرهای مذکور توانستند 28/2 درصد از واریانس متغیر وابسته توانمندی زنان روستایی را پیش بینی کنند. در این تحقیق بر مبنای ضرایب همبستگی بین متغیرها، توصیه هایی برای بهبود زمینه های تقویت کننده توانمندی زنان روستایی ارایه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2107139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!