ارزیابی توان بوم شناختی جنگلداری با بکارگیری مدل های ارزیابی رایج و مدل جدید EMOLUP در شهرستان فیروزآباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ارزیابی توان اکولوژیکی به معنی بدست آوردن توان طبیعی سرزمین است که با بهرگیری از این فرآیند، تخریب سرزمین با سرعت کمتری پیش می-رود.شهرستان فیروز آباد ده درصد از جنگل های استان فارس را دارا می باشد. هدف اصلی این مقاله، ارزیابی توان اکولوژیکی برای کاربری جنگلداری-تجاری و حفاظتی در شهرستان فیروز آباد با استفاده از روش های رایج در کشور به همراه یک روش جدید در محیط نرم افزار GIS بود. برای ارزیابی کاربری جنگلداری از نوع حفاظتی در این پژوهش به دو صورت انجام شد ابتدا که یکب بار دامنه ارزش گذاری (کمی) معیار توپوگرافی اصلی مدل تغییر پیدا کرد و بار بعد نیز در فرآیند ارزیابی معیار توپوگرافی حذف و وارد مدل نشد. در جنگلداری تجاری معیار توپوگرافی همانند طبقه بندی اولیه لحاظ شد. برای ارزیابی توان برای کاربری جنگلداری تجاری و حفاظتی، از روش های مخدوم، حداکثرمحدودیت، میانگین حسابی، EMOLUP و کالیبره ی آن و میانگین حسابی وزنی ساده و میانگین حسابی وزنی توام با درنظر گیری عامل محدودیت زا و کالیبره ی آن استفاده شد. نتایج نشان داد که بهترین مدل ارزیابی برای هر دو حالت جنگلداری، مدل میانگین هندسی و کالیبره ی آن در شهرستان فیروزآباد است. در فرآیند سنجش دقت مدل های ارزیابی با تغییر دامنه معیار توپوگرافی و بار دوم بعد با حذف معیار توپوگرافی، دقت برای اکثر مدل ها بالا رفت. با مقایسه ی هر سه حالت کاربری جنگلداری، جنگلداری حفاظتی با حذف معیار توپوگرافی در منطقه از خود قابلیت بهتری را نشان داد که بیانگر پتاسیل حفاظتی جنگل ها، در فیروزآباد است. در نهایت برای ارزیابی اکولوژیکی جنگلداری در شهرستان فیروزآباد روش EMOLUP بابهره گیری از مدل جنگلداری حفاظتی با حذف معیار توپوگرافی توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p2107173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!