بررسی تاثیر سطوح مختلف کود کامل NPK و اسید فولویک بر خصوصیات مورفولوژیکی، عملکرد و اجزا عملکرد گیاه دارویی ریحان (Ocimum basilicum L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی تاثیر سطوح کود کامل NPK و اسید فولویک بر برخی صفات رویشی و زایشی گیاه ریحان (Ocimum basilicum L.)، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی، در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند در سال زراعی 96- 1395 اجرا شد. فاکتورهای آزمایش شامل محلول پاشی کود کاملNPK  (20-20-20) در سه سطح (صفر، سه و شش در هزار) و مصرف خاکی اسید فولویک در سه سطح (0 و 5 و 10 کیلوگرم در هکتار) با سه تکرار بودند. نتایج نشان داد، کود کاملNPK  تاثیر معنی داری بر ارتفاع، تعداد برگ، وزن هزار دانه و عملکرد بیولوژیک داشت، به طوری که بیش ترین میزان ارتفاع (4/48 سانتی متر) و عملکرد بیولوژیک (1/2 کیلوگرم در مترمربع) از کاربرد سطح شش در هزار کود کامل و کم ترین آن (5/36 سانتی متر و 6/1 کیلوگرم در مترمربع) از شاهد (عدم کاربرد کود) به دست آمد. هم چنین بیش ترین میزان تعداد برگ بوته (5/129) و وزن هزار دانه (5/1 گرم) با کاربرد 10 کیلوگرم در هکتار اسید فولویک و کم ترین میزان این صفات (120 و 4/1 گرم) در شاهد مشاهده شد. اما فاصله میان گره و تعداد بذر بوته تحت تاثیر تیمارهای کودی قرار نگرفت. هم چنین اثرات متقابل نیز نشان داد،که بیش ترین میزان عملکرد بیولوژیک (2/2 کیلوگرم در مترمربع) و وزن خشک بوته (8/483 گرم در مترمربع)، در تیمار مصرف هم زمان شش در هزار کود کامل و10 کیلوگرم در هکتار اسید فولویک و کم ترین میزان آن ها (4/1کیلوگرم در مترمربع و 5/259 گرم در مترمربع)، در شاهد (عدم کودهی) مشاهده شد. به طور کلی، نتایج بیانگر تاثیر مثبت و افزایشی کاربرد تلفیقی کودهای شیمیایی و آلی بر میزان عملکرد گیاه ریحان بود و بر این اساس پیشنهاد می شود، می توان تیمار شش در هزار کود کامل و 10 کیلوگرم در هکتار اسیدفولویک را به عنوان راهکاری اکولوژیک برای افزایش عملکرد کمی گیاه دارویی ریحان توصیه نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1375 تا 1388
لینک کوتاه:
magiran.com/p2107255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!