سنجش و ارزیابی اثرات و ارتباطات بین ژئوتوریسم و توسعه روستایی مطالعه موردی: روستاهای پیرامون کال سردر در شهرستان طبس

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ژیوتوریسم، یکی از گونه های حفاظت محور، آموزشی و مسیولانه گردشگری به شمار می رود به دنبال ترویج ارزش های میراث زمین و کمک به توسعه جوامع محلی است و مناطق روستایی یکی از مقصدهای مهم ژیوتوریسم محسوب می شود. شکل گیری ژیوتوریسم در مجاورت مناطق روستایی، می تواند موجب شکل گیری ارتباط بین ژیوتوریسم، گردشگران و فعالیت های ژیوتوریستی با روستاها گردد و این امر در ایحاد تعاملات بین روستاها و ژیوتوریسم و اثرات مختلف ژیوتوریسم بر این روستا بسیار موثر است، لذا ضرورت بررسی ارتباطات و تعاملات بین روستا با ژیوتوریسم اجتناب ناپذیر است. طبس یکی از مناطق مهم ژیوتوریسم کشور بوده و دره کال سردر در شرق طبس، یکی از مکان های ژیوتوریستی است که  ژیوسایت های متعددی دارد. این دره در مجاورت روستاهایی مانند خرو علیا و سفلی، نیاز و مهربانی قرار گرفته است. در این پژوهش کاربردی، از طریق داده های کتابخانه ای و میدانی، به ارزیابی ژیوسایت ها و نگرش های مردم پرداخته شده است. نمونه آماری شامل 384 گردشگر ورودی به منطقه و 66 نفر از جامعه روستایی و 10 نفر از کارشناسان حوزه ژیوتوریسم است. تجزیه و تحلیل بخش ارزیابی ژیوتوریسم از طریق روش ارزیابی فاسیلاس و ارزیابی ارتباطات و نگرش های مردم و گردشگران نسبت به ژیوتوریسم از طریق آزمون ها و تحلیل های آماری، انجام شده است. نتایج نشان می دهد که کال سردر دارای توان های ژیوتوریستی بالایی است اما میزان آگاهی مردم و گردشگران نسبت به توان های ژیوتوریستی نسبتا پایین است و انگیزه مسافرت بیشتر گردشگران نیز تفرج و تفریح در آب های گرم معدنی کال سردر است، همچنین گردشگران برای تامین خدمات و نیازهای خود کمتر به روستاهای پیرامون مراجعه می کنند و مشارکت مردمی در ژیوتوریسم ضعیف است. بر همین منوال اثرات اقتصادی ژیوتوریسم و میزان تاثیرپذیری روستا از ژیوتوریسم نیز اندک و محدود است. در مجموع این پژوهش، از نظر حوزه ژیوتوریسم و روابط اجزای ژیوتوریسم، گام مهمی در پیوندهای ژیوتوریسم روستای برداشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p2107656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!