بررسی اثر زیرفون (Tilia platyphyllos) بر آسیب بافت بیضه القا شده توسط کلرید کادمیوم در موش های صحرایی نر بالغ نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سابقه و هدف:

سیستم تولیدمثلی در شرایط در معرض قرار گرفتن با کادمیوم از طریق تغییرهای دژنراتیو در اندام های بیضه، اپیدیدیم و وزیکول سمینال تحت تاثیر قرار می گیرد. کادمیوم از طریق تولید رادیکال های آزاد سبب القای لیپید پراکسیداسیون در بیضه شده که در نتیجه آسیب سیستم دفاعی درون سلولی است. در طب سنتی گیاه زیرفون (Tilia platyphyllos L.) به عنوان یک داروی دیورتیک، درمان زخم معده، ضد اسپاسم و آرام بخش استفاده می شود. چندین ترکیب شیمیایی همانند ترپنوییدها، اسیدهای فنولیک و فلاونوییدها در گل و برگ های زیرفون شناسایی شده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر عصاره اتانولی گیاه زیرفون بر سمیت اکسیداتیو بیضه ناشی ازکلرید کادمیوم در موش صحرایی است. 

روش کار

در این تحقیق تجربی، موش های صحرایی به صورت تصادفی به 10 گروه تقسیم شدند: کنترل سالم، عصاره زیرفون (50، 100، 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن دریافت خوراکی، روزانه)، کنترل نابارور (کلرید کادمیوم سه میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن دریافت خوراکی، روزانه)، عصاره زیرفون (50، 100، 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن، دریافت خوراکی، روزانه) همراه با کلرید کادمیوم. در پایان آزمایش پس از 28 روز بیضه ها برای بررسی هیستوپاتولوژی جدا شدند. بیضه ها در فیکساتور بوین قرار گرفته و مراحل آبگیری، شفاف سازی، آغشته گری به پارافین، قالب گیری انجام شد و تغییرهای هیستوپاتولوژیک (وضعیت لوله های اسپرم ساز، تعداد اسپرماتوسیت، اسپرماتوزوآ و اسپرماتید) با رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ایوزین بررسی شد. بافت بیضه توسط شاخص جانسون امتیازبندی شد. داده ها با آنالیز واریانس یک عاملی ارزیابی شدند.

یافته ها

نتایج تحقیق حاضر نشان داد که میانگین امتیاز جانسون به صورت معنا داری در حیوانات کنترل نابارور در مقایسه با کنترل سالم کاهش یافته است (001/0p<). تیمار عصاره زیرفون از تغییرهای بافتی جلوگیری کرده و به صورت معنا داری سبب افزایش شاخص جانسون در حیوانات نابارور شده است.  مطالعه های هیستوپاتولوژیک در بافت بیضه نشان داد که عصاره گیاه زیرفون به صورت معنا داری (001/0p<) سمیت کادمیوم را کاهش داده و از الگوی ساختاری طبیعی بافت بیضه محافظت می کند. 

نتیجه گیری

به نظر می رسد زیرفون به عنوان عامل آنتی اکسیدانی قوی در برابر سمیت بیضه ناشی از کادمیوم در موش صحرایی عمل می کند.


نتیجه گیری

به نظر می رسد زیرفون به عنوان عامل آنتی اکسیدانی قوی در برابر سمیت بیضه ناشی از کادمیوم در موش صحرایی عمل می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
270 تا 275
لینک کوتاه:
magiran.com/p2107770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!