فراوانی اینتگرون کلاس I در ایزوله های مقاوم سودوموناس آئروژینوزا جدا شده از نمونه های بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مقاومت دارویی  سویه های سودوموناس آیروژینوزا به عنوان یک پاتوژن فرصت طلب  مطرح است و فرآیند مدیریت و درمان انواع عفونت های ناشی از آن به چالش مهمی تبدیل شده است. هدف این مطالعه بررسی فراوانی اینتگرون کلاس I در ایزوله های مقاوم  سودوموناس آیروژینوزا  جدا شده از نمونه های بالینی و محیطی است.

مواد و روش ها:

این مطالعه توصیفی روی 101 نمونه از بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس بستری در بخش اطفال و بیماران دچار عفونت سوختگی بستری انجام شد. نمونه سواب های گلو وزخم تهیه شد و با روش های متداول میکروبی و بیوشیمایی تعیین هویت شدند.  تست مقاومت آنتی بیوتیکی با روش دیسک دیفیوژن و بر اساس دستورالعمل CLSI  انجام شد. DNA استخراج و برای ژن اینتگرون کلاس I PCR گذاشته شد.

نتایج

از مجموع 101 سویه جدا شده از بیماران(37 نمونه سیستیک فیبروزیس و 64 نمونه سوختگی)، در مجموع نمونه ها بیشترین حساسیت به آنتی بیوتیک های کلیسیتن 9/96درصد و امیکاسین و پپیراسیلین 8/83درصد و بیشترین مقاومت ایزوله ها به ترتیب به سفتی زوکسیم 100درصد و سفتریاکسون 8/82درصد  مشاهده شد. از مجموع سویه های جدا شده 18 ایزوله نسبت به ایمی پنم مقاومت کامل، هفت ایزوله  مقاومت متوسط و 76 ایزوله حساسیت نشان دادند. نتایج نشان داد که 50درصد از کل سویه ها، دارای مقاومت چندگانه بودند.  نتایج PCR نشان داد که از101 نمونه 4/59درصد (60نمونه) حاوی ژن اینتگرون کلاس یک بودند.  اینتگرون کلاس یک به طور معناداری در سویه های مقاوم به امیکاسین، توبرمایسین، سیپروفلوکساسین و پیپراسیلین حضور داشت. 

نتیجه گیری:

میزان مقاومت  سودوموناس آیروژینوزا نسبت به اغلب آنتی بیوتیک ها بخصوص آنتی بیوتیک های موثر به عنوان انتخاب آخر همانند کلیسیتین، امیکاسین و ایمیپنم  به صورت نگران کننده ای در حال افزایش است.

زبان:
فارسی
صفحات:
301 تا 307
لینک کوتاه:
magiran.com/p2107776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!