تاثیر اقتصاد بر سلامت کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در ایران به پژوهش در زمینه جامعه پذیری اقتصادی کودکان کمتر توجه شده است. .تحقیقات محدود انجام شده نیز هر یک جنبه خاصی از این مسئله را بررسی کرده اند و تحقیقات کمی وجود دارد که همه جنبه های موضوع را هم زمان بسنجد توجه به این مهم محقق را بر آن داشت تا مطالعه حاضر را با هدف مروری سیستماتیک بر تاثیر مولفه های اقتصادی بر سلامت کودکان انجام گیرد. 

روش کار

در  این  مرور ساختارمند، تمام   مطالعات  انجام  گرفته  در  داخل  کشور  در   طی سال های 1398-    1385 با  استفاده  از  کلید  واژه های اقتصاد، کودکان، اقتصاد کودکان و تاثیر اقتصاد از بانک های  اطلاعاتی  داخلی و خارجی بررسی  شده و  داده ها  با  استفاده از روش متاانالیز مورد بررسی  قرار  گرفتند؛ مقالات  انتخاب  شده طبق معیار های ورود جمع اوری  شدند و در نهایت مورد بررسی دقیق تر  قرار گرفتند.

یافته ها

پس   از  جستجوی  پایگاه های  اطلاعاتی و  خارج کردن   تعداد   زیادی از   مقالات   بر  اساس  عنوان و  چکیده 160  مقاله  بررسی  شدند و در  نهایت 11 مقاله  در  این  بررسی مروری  وارد گردیدند. در نهایت تاثیر اقتصاد بر فاکتور های مربوط به تغذیه، مرگ و میر، تبحر حرکتی، رشد، ضریب هوشی، سلامت دندان، حوادث و سلامت روان کودکان مورد بحث قرار گرفتند.

نتیجه گیری

مروراین مطالعات نشان داد که تمامی مولفه های مربوط به سلامت کودکان با سطح اقتصادی  والدین بخصوص مادران مرتبط است. بنابراین اجرای برنامه های آموزشی بمنظور تغذیه مناسب، پیشگیری از حوادث، سلامت دندان و مداخلات روانشناختی در کودکان خانواده هایی که از طبقات اجتماعی- اقتصادی پایین بشمار می روند ضروری بنظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2107830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!