بررسی عادات مطالعه در بین دانشجویان ترم های اول و آخر دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد در سال تحصیلی 96-9

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بهبود و توسعه عملکرد تحصیلی فراگیران یکی از اهداف اصلی مراکز آموزشی میباشد. عملکرد تحصیلی افراد از روش های عادات مطالعه افراد نشات میگیرد که در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اهمیت به سزایی دارد. این مطالعه با هدف بررسی عادات مطالعه در بین دانشجویان ترمهای اول و آخر دانشکده علوم پیراپزشکی انجام شد.

روش

این مطالعه توصیفی تحلیلی، بر روی دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد که در سال تحصیلی 96-95 مشغول تحصیل بودند، انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل 164 دانشجوی کارشناسی مشغول به تحصیل در ترم اول و آخر بودند، که در نهایت 154 پرسشنامه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه عادت های مطالعه PSSHI بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ورژن 21 استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی میانگین، توزیع فراوانی و آزمون t مستقل تحلیل گردید.

یافته ها

اکثریت دانشجویان در این پژوهش مونث 9/78 درصد و مجرد 4/85 درصد بودند. 18 نفر 12 درصد از شرکت کنندگان فقط در طول ترم، 56 نفر 3/37 درصد در زمان فرجه ها و 76 نفر 7/50 درصد، شب امتحان برای امتحان آماده میشدند. میانگین نمره عادات مطالعه دانشجویان 42 از حداکثر نمره 90 و در حد متوسط بود. همچنین بین حیطه های عادات مطالعه افراد با جنسیت ارتباط معنادار وجود داشت 0001/0=P .نتایج مطالعه نشان داد که وضعیت مطالعه در دانشجویانی که صبح مطالعه می کنند بهتر میباشد میانگین 10±45 .میانگین نمره ی انگیزش یادگیری در دانشجویان مذکر و مونث به ترتیب 2/6 و 7/5 و میانگین نمره ی شرایط فیزیکی مطالعه به ترتیب 9/7 و 7/6 از 12 بود.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که وضعیت عادات مطالعه دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی در حد متوسط است که با وضعیت مطلوب فاصله دارد. بنابراین با توجه به اهمیت عادات مطالعه در عملکرد و پیشرفت تحصیلی افراد و از آنجایی که عملکرد تحصیلی در نهایت تاثیر بسزایی بر آینده شغلی و تحصیلی افراد دارد، لذا توجه و برنامه ریزی در جهت بهبود روش ها و عادات مطالعه دانشجویان امری ضروری است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
23 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!