مقایسه اثرات همودینامیک پیش داروهای دکسمتومدین و میدازولام در بیماران تحت عمل جراحی اندام فوقانی- مداخله دو سو کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پیش داروها جزو مداخلات جدایی ناپذیر بیهوشی عمومی می باشندکه دارای عوارض هم هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثرات همودینامیک دکسمتومدین و میدازولام به عنوان پیش دارو به هنگام القا بیهوشی و لرز بعد از عمل در بیماران کاندید اعمال جراحی انتخابی اندام فوقانی بود.

روش کار

60 بیمار کاندید عمل جراحی انتخابی اندام فوقانی مراجعه کننده به بیمارستان شهید رجایی قزوین وارد مطالعه حاضر که از نوع کارآزمایی بالینی دو سوکور بود، شدند. بیماران به صورت تصادفی به 2 گروه: 1 . میدازولام و 2 . دکسمدتومدین تقسیم شدند. فشارخون متوسط MBP ، فشارخون سیستولی SBP و دیاستولی DBP ، تعداد ضربان PR و میزان اشباع اکسیژن شریانی 2SPO ،در زمانهای بدو ورود، قبل از اینداکشن، 1 ، 5 ، 10 ، دقیقه پس از انتوباسیون، پس از خارج کردن لوله تراشه و در ریکاوری و نیز لرزش بعد از عمل جراحی در تمامی بیماران بررسی و ثبت شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آزمونهای آماری کای اسکوار، آنووا و سنجش مکرر GLM توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری کمتر از 05 / 0 در نظر گرفته شد.

یافته ها

در تمامی زمانهای مورد بررسی، میانگین 2SPO در گروه دکسمدتومدین به طور معنی داری بیشتر از گروه میدازولام بود که در ده دقیقه بعداز انتوباسیون اهمیت داشت001 / 0 > P (میانگین فشارخون متوسط، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک و ضربان قلب در گروه میدازولام بیشتر از گروه دکسمدتومدین بود. میزان لرز بعد از عمل در گروه دکسمدتومدین به طور معنی داری از گروه میدازولام کمتر بود 001 / 0 > P .)

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که داروی دکسمدتومدین کنترل همودینامیک بهتری را در بیهوشی فراهم ساخته و میزان لرز بعد از عمل را نیز کاهش میدهد

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!