بررسی قابلیت اطمینان پارامترهای سینماتیکی زانو و نیروی عکس العمل پا در افراد با آسیب لیگامان متقاطع قدامی هنگام بالا رفتن از پله

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پار گی لیگامان صلیبی قدامی، یکی از آسیب های رایج زانو در افراد جوان به شمار می رود. در مورد پیامدهای پارگی این لیگامان در دوران پساآسیب، به مواردی چون لقی زانو، ناپایداری فعال زانو و ابتلا به آرتروز زودرس اشاره شده است. کنترل جابه جایی قدامی تیبیا و چرخش محوری تیبیا-فمورال زانو از وظایف اصلی لیگامان متقاطع قدامی می باشد. بنابراین، در غیاب لیگامان قدامی، حفظ پایداری زانو  از طریق تغییرات سینماتیکی و به کارگیری مکانیزم های جبرانی حرکتی در حین انجام فعالیت های مختلف میسر می شود. هدف از این مطالعه بررسی قابلیت اطمینان و تکرارپذیری درون جلسه ای این پارامترها برای آزمون های تکراری بالارفتن از پله بوده است. برای این منظور، پانزده بیمار با آسیب یک طرفه ی لیگامان متقاطع قدامی در این پژوهش مورد مطالعه  قرار گرفتند. مارکرهای 10- 8 تایی روی هر عضو از اندام تحتانی این افراد نصب شد، و برای ضبط فعالیت افراد در حین بالارفتن از ساختار پله با چهار گام، از دستگاه آنالیز حرکت 10-دوربینه، بهره گرفته شد. با استفاده از نتایج سینماتیکی و سینتیکی به دست آمده در نقاط کلیدی متناظر، قابلیت اطمینان پارامترهای سینماتیکی و نیروی عکس العمل زمین، از طریق ضریب همبستگی درون رده ای (ICC)، و پارامتر خطای اندازه گیری استاندارد (SEM)، محاسبه و ارزیابی شد. نتایج این مطالعه بیان گر قابل اطمینان و تکرارپذیر بودن زوایای چرخشی تیبیا-فمورال زانو و نیروی عکس العمل زمین در افراد با آسیب لیگامان قدامی هنگام بالارفتن از پله می باشد. مقادیر قابلیت اطمینان (ICC)، در هر دو پای آسیب دیده و سالم مشابه، و در محدوده ی (98/0-59/0) برای پارامترهای سینماتیکی و نیروی عکس العمل زمین به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!