زبری نانومتری بر سطح الیاف پلی استر با استفاده از عمل آوری فرابنفش-ازن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فرضیه: 

در سال های اخیر روش های جدیدی مانند پلاسما، پرتودهی فرابنفش و عمل آوری با ازن برای اصلاح سطح پلیمرها به کار گرفته شده است. اصلاح سطح الیاف پلیمری برای بهبود قابلیت رنگرزی و ایجاد خواص فیزیکی مطلوب مانند جذب رطوبت زیاد و الکتریسیته ساکن کم انجام می شود. در این مطالعه، برای اصلاح خواص سطحی الیاف پلی استر و اکسایش سطحی آن ها، روش ترکیبی جدید از راه عمل آوری با فرابنفش-ازن با دو شیوه خشک و تر به کار گرفته شد.

روش ها: 

برای اصلاح سطح الیاف پلی استر، عمل آوری با فرابنفش-ازن روی نمونه های خشک و نیز پیش آغشته سازی نمونه ها با آب و محلول های هیدروژن پراکسید و هیدروژن پراکسید-سدیم سیلیکات انجام شد. به منظور بررسی گروه های عاملی و شکل شناسی نمونه ها و مقایسه آن ها با نمونه شاهد به ترتیب از طیف نمایی زیرقرمز تبدیل فوریه (FTIR) و میکروسکوپی الکترون پویشی (SEM) استفاده شد. همچنین، جذب رطوبت و مقدار الکتریسیته ساکن نمونه ها بررسی شد.

 یافته ها:

نتایج طیف های FTIR حاکی از افزایش شایان توجه گروه های عاملی اکسیژن دار مانند هیدروکسیل و کربونیل در نمونه ها در اثر عمل آوری با فرابنفش-ازن بود. عکس های SEM نشان داد، زبری نانومتری روی سطح نمونه های عمل آوری شده ایجاد شده است. همچنین نتایج نشان داد، جذب رطوبت نمونه های عمل آوری شده افزایش و در پی آن مقدار الکتریسیته ساکن کاهش یافته است. طبق نتایج، پیش آغشته سازی نمونه ها اثر زیادی بر فرایند اکسایش سطحی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
459 تا 471
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!