اثر نانو لوله های کربن چنددیواره بر خواص کششی و کیفیت چاپ نانوکامپوزیت های آکریلونیتریل-بوتادی ان-استیرن چاپ شده سه بعدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فرضیه:

 به دلیل ماهیت مدل سازی لایه نشانی همجوش (FDM) که در آن قطعه ها به شکل لایه لایه ساخته می شوند، محصولات حین فرایند چاپ مستعد نقص های بسیاری هستند. بنابراین، برای به حداقل رساندن نقص ها و سایر کاستی ها به راه حل های کارآمدی نیاز است. افزایش خواص فیزیکی و مکانیکی قطعه های ساخته شده با استفاده از نانوذرات یکی از این روش هاست.

روش ها:

به منظور بهبود خواص مکانیکی آکریلونیتریل-بوتادی ان-استیرن (ABS) که یکی از مرسوم ترین مواد به کار گرفته شده در روش FDM است، مقدارهای مختلف (1، 3 و %5 وزنی) نانولوله های کربن چنددیواره (MWCNTs) با روش اختلاط مذاب به ماترس پلیمر افزوده شد. سپس، رشته های دارای مقادیر مختلف MWCNTs، لازم برای ساخت نمونه ها با روش اکستروژن تهیه شدند. پس از آن، نمونه ها با سه ضخامت لایه مختلف 0.05، 0.1 و 0.2mm و دو زاویه رشته نشانی 90/0 و °45-/45+ چاپ شدند. آزمون های مختلف کشش و ریولوژی و میکروسکوپی الکترونی پویشی (SEM) و عبوری (TEM) برای بررسی نمونه های نانوکامپوزیتی انجام شد.

یافته ها: 

مطالعات SEM و TEM نشان داد، نانوذرات به شکل مناسب درون ماتریس پراکنده شدند. نتایج آزمون کشش نشان داد، استحکام کششی و مدول یانگ در اثر افزودن MWCNTs به ترتیب تا 21 و %103 در مقایسه با مواد اولیه افزایش یافته است. همچنین مشخص شد، در ضخامت لایه ثابت، حداکثر بیشینه استحکام کششی برای نانوکامپوزیت دارای %3 وزنی MWCNTs به دست آمد، اما با افزایش مقدار نانوذرات، مدول به تدریج افزایش یافت. افزون بر این، تغییر در زاویه رشته نشانی اثر معنی داری بر خواص کششی نشان نداد و نیز افزایش ضخامت لایه اثر منفی بر خواص تمام مواد بررسی شده دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
497 تا 507
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!